8.5

Anthill

Anthill är en beroendeframkallande upplevelse som enkelt spelas i små stötar.

Svenska Image & Form – innan de charmade världen med Steamworld Dig – släppte 2011 Anthill till Android- och Ios-plattformar. Nästan 10 år senare släpps det redan lovordade basspelet med allt nedladdningsbart innehåll och uppdaterad musik på Nintendo Switch.

General för sin myrstack
Som en nyrekryterad general för en myrstack är det spelarens uppgift att stärka myrornas antal, rusta upp försvaret, samla mat och – framför allt – skydda stacken. Det spelar som ett strategispel i realtid, sett rakt uppifrån och med rörelser på skärmen dirigerar vi arméns överlevnad. Med några enkla manövrar ritar vi en väg från stacken till föda och tack vare feromoner går sedan arbetsmyrorna däremellan. Sedan kan vi rita en tät cirkel runt arbetsmyrornas stig och be soldatmyrorna patrullera på den.

Kontrollera myrorna
Alla direkta handlingar – så som attacker, samlande och försvarande – sköter myrorna automatiskt, det vi gör är att se till att myrorna rör sig till rätt platser i rätt tid. En genomtänkt design då det hade varit omöjligt att styra myrorna på individnivå. Det går också helt i linje med hur myror faktiskt rör sig mellan stack och byte, riktigt klipskt! Efter några banor blir fler och fler myrarter upplåsta, alla med sina egna styrkor och svagheter.

Uppgradera mera
Sköter sig spelaren bra delas det ut guldstjärnor som kan användas till permanenta uppgraderingar för trupperna. Exempel på dessa är ökad rörelsehastighet, bärstyrka, attackpoäng och försvar. Alla uppgraderingar har också beskrivningar som på ett halvvetenskapligt sätt förklarar hur de faktiskt fungerar, en extra liten krydda för världen som spelet målar upp. Det enda som vi hajar till på är de stora porträtten av myrorna när de ger en speltips, de är inte enkla att titta på.

Köp
Anthill har mycket att erbjuda, de många banorna räcker länge och man kan lätt ta pauser emellan. Det icke-binära sättet att spela gör varje bana unik, även om man skulle försöka repetera sin tidigare strategi hade det varit omöjligt då man ritar med fingret hela tiden. Det är svårt att stänga av då hjärnan hela tiden tänker ”Bara ett försök till!”. Prislappen ligger kring hundringen, därför är det egentligen inte så mycket att tänka på – en stark rekommendation från oss!

Fotnot: Förmodligen på grund av spelets rötter i mobilvärlden kan det endast spelas i bärbart läge.