Visste du att...
8

Formula One 2001

Text: Greven

I F1 2001 kan svårighetsgraden justeras från supersimpelt till grymt svårt med alla körhjälpmedel avslagna. Det gör att oavsett om du är ett F1-fan som värdesätter realism eller en race-hungrig arkadfantast passar spelet.

Presentationen är mycket lyckad med snygga och tydliga menyer, med till exempel stora bilder på föraransiktena, 3D-modeller av banorna och så vidare. Här finns de obligatoriska ”Quick Race”, ”Full Mästerskapssäsong” och ”Time Trial”. Time Trial har dessutom kryddats med en internet-tävling som fungerar på följande sätt; man kör på Spa-banan, med en förinställd bil, och får tre varv på sig att prestera en så bra varvtid som möjligt. Denna kan man sedan registrera på Internet tillsammans med en speciell kod man får när man passerar mållinjen. Bästa tiden i skrivande stund har en australier med 1.40 minuter och bästa svensk har 1.44. Själv låg jag och tuggade runt 1.49 – så det finns lite att lära sig.

Förarna i spelet har begåvats med en stor portion artificiell intelligens (AI) vilket är spännande. Till exempel gör Michael Schumacher allt han kan för att inte låta dig köra förbi, och förarna reagerar hyfsat realistiskt i olika situationer. Ibland känns det dock som att AI:n spårar ur och efter ett tag vet man hur man ska göra för att ”lura” till sig en omkörning i vissa lägen.

Grafiken flyter på i ett rasande tempo och att man omges av ett 20-tal andra bilar påverkas inte hastigheten – vilket är skönt. Det finns heller ingen tendens till några pop-up problem utan alla objekt ritas ut fint. Detaljnivån på bilar och banor är mycket bra, men vid sidan av banorna ser det lite livlöst ut. Folk verkar sitta som fastspikade på sina läktarplatser och det enda livstecknet är några flaggar som vajar. Kör man ut på gräs eller grus så fastnar skräp på däcken som sen körs bort efter en liten stund. Om man valt att låta skador påverka bilen så lossnar delar när man kraschar vilket även påverkar körningen. När man kör ut ur depån vid de olika tidsträningarna respektive kvalet så ser man i de övriga bilarna i de andra depåstoppen i bakgrunden – och det är rätt bilar man ser, så att om till exempel Montoya är ute och tränar så är hans bil borta.

Ljudet lämnar en hel del övrigt att önska. Visst är det olika motorljud i olika bilar, men det låter inte speciellt realistiskt tyvärr. Kommentatorerna är mycket sparsamma med sitt prat och det är lika bra det, för här uppenbarar sig en klar brist. Talet byggs upp av ihopklippta fraser, vilket gör att man får höra saker som ”Michael Schumacher is” i ett slentrianmässigt tonläge, följt av en kort men fullt noterbar paus och sen gastandes ”LEAVING THE PITS!”. Det får det att låta som om att det är en världssensation att han kör ut från depån. Pauserna mellan fraserna är direkt oförlåtliga eftersom de är så uppenbara och det borde vara en smal sak att få det att låta mycket bättre. Kanske Sony insett detta och därför lagt till en funktion att stänga av kommentatorerna helt.

Spelets svagaste punkt är troligen kontrollen. Bilarna känns som de skulle väga runt 25 kilo och är på tok för fladdriga. Att köra en Formel-1 bil i 300 knyck och att fara fram som ett höstlöv mellan banmarkeringarna är varken kul eller realistiskt. Detta går i viss mån att justera med rattutslagsparametern i inställningarna, men dessa finns inte tillgängliga i alla spellägen.

F1 2001 är ett spel med lång livslinje. Har man väl lärt sig att köra med hjälpmedlen finns många nivåer att plocka bort dessa – att vinna ett race med manuell låda, ingen antispinn, inga ABS-bromsar och utan markerad racelinje är inget man gör första timmen. När man väl gör det är det en mycket tillfredsställande känsla, och man längtar redan till nästa bana. F1 2001 är ett mycket bra och underhållande racingspel!