7.5

The Escape from Monkey Island

Text: Caracarn

The mighty pirate Guybrush Threepwood – som han kallar sig är tillbaka i del fyra av Lucas Arts Monkey Island-serie .

De som spelat de tidigare delarna i serien till PC kommer att känna igen sig direkt då det innehåller samma högklassiga humor och svåra pussel som föregångarna. Du spelar som tidigare den lite töntiga piraten Guybrush Threepwood som alltid hamnar i konstiga situationer som kräver mycket tänkande för att klara sig ur. Den största skillnaden är att detta inte är ett peka-och-klicka-spel, då det till skillnad från föregångarna är i 3D och man styr Guybrush med styrspaken. När man kommer nära ett föremål så vrids hans huvud mot det och man kan titta på, ta upp, eller på annat sätt använda sakerna. Har du spelat Grim Fandango till PC kommer du att känna igen dig direkt. Systemet fungerar ganska bra även om det ibland känns lite långsamt.

Förra spelet slutade med att man begravde den elaka piraten LeChuck under berg av is och Guybrush och hans älskade Elayne gifte sig. När del fyra börjar så har de just kommit tillbaka från sin smekmånad och finner att hon har dödförklarats och deras hus håller på att rivas av en galning med katapult. Självklart blir det Guybrush, det vill säga du, som får i uppdrag att ordna upp allt – och där börjar många timmars hjärngympa.

Många av problemen är av den klassiska ”använd föremål A tillsammans med B på C” för att komma vidare. Men det finns även många originella problem, varav en del är extremt svåra och det är väldigt lätt att fastna. De flesta har en dos av humor över sig som gör det roligare att sitta och klura. När man klarat ett svårt problem känner man sig lite smart – tills nästa problem dyker upp.

Grafiken är klar och tydlig, men inte speciellt imponerande – den kunde lika gärna varit på en PSone. Övergången från 2D till 3D är inte heller så märkbar. Ljudet däremot är mycket bra. Karaktärernas röster passar in mycket bra och timingen i dialogerna är ofta klockren.

Det är en fördel om man har spelat de tidigare delarna i spelen. Dels så är det svårt att förstå vissa skämt och karaktärer som – till exempel Woodoladyn och Stan (som man spikade in i en kista i tvåan) – återkommer igen. Även vissa problem kan bli lättare att klara om man vet hur Lucas Arts ”tänker”.

The Escape from Monkey Island är ett bra spel – även om det ibland är frustrerande. Man kan spendera timmar på ett problem, för att sedan upptäcka att man inte sett en sak som legat gömd i ett mörkt hörn. Ibland måste man även använda den gamla klassiska ”trial and error”-metoden för att lyckas då en del problem är mycket ologiska. Men humorn är underbar och man sitter och skrattar för sig själv hela tiden – till och med brister ut i gapskratt ibland. Om du är en inbiten äventyrspelsfantast så är detta ett självklart köp.