Tuffa tider för elektronikbranschen
Den totala försäljningen av hemelektronik var närmast oförändrad i september samtidigt som den hittills i år har backat med 4,5 procent jämfört med samma perioder 2023.
Elektronikbranschens Elektronikindikatorn för de tre första kvartalen visar på en försäljningsnedgång med 4,5 procent jämfört med samma period förra året. Sifforna för september är däremot bättre, nedgången är knappt 0,5 procent jämfört med samma period 2023.
De större tv-apparaterna har sålt mycket bra under årets tre första kvartal, total är försäljningen av tv från 75 tum och större upp med 36 procent och i september var ökningen 16,5 procent. TV-försäljningen totalt för alla storlekar har ökat med 5,6 procent hittills i år.
Knappt 10 procent av tv-apparaterna som sålts under 2024 är 75 tum eller större. 60 procent av tv-apparaterna som säljs är 55 tum eller större.
En annan produktgrupp som det gått bra för under året och i september är kameror som har ökat med 13,1 procent och hittills i år med 4,4 procent.
Värre vare i Gällivare
Datorförsäljningen minskade med 9,3 procent i september och 11,8 procent hittills i år. Så kallade speldatorer drabbades av en ännu större minskning med 14,0 procent i september och har backat 12,0 procent hittills i år. Mobiltelefoner minskade med 5,8 procent i september och har tappat 2,5 procent under 2024. Laptops minskade med 7,8 procent i september och 10,5 procent under året.
Sedan man kan väl spekulera i att om man inte köpt det man ska ha till september, då håller man andan och väntar in Black Friday. De flesta konversationer kring elektronik från augusti och framåt brukar någon droppa Black Friday. Cyber Monday pratar ingen om, men den finns också där. Så kort och gott; vi ser ökad försäljning i november – och hoppas att många slår till på en ny konsol först och främst och nya datordelar om inte annat.