Visste du att...

Samsung och Tiktok släpper ny musikplattform

Stemdrop

Samsung och Tiktok släpper den nya musikplattformen Stemdrop. Det är nytt format i Tiktok där användare kan upptäcka ny musik och inleda globala musiksamarbeten. I samband med lanseringen släpper även Max Martin en exklusiv singel – en låt som Tiktok-kreatörer får chansen att producera sina egna versioner av.

Samsung har inlett ett samarbete med Tiktok för att lansera Stemdrop, ett nytt format för användare att upptäcka musik och möjliggöra musiksamarbeten mellan Tiktok-kreatörer från hela världen. Stemdrop finns tillgänglig i Tiktok-appen från den 26 oktober och ska ge musikskapare en unik möjlighet att samarbeta med några av världens största producenter. Först ut är svenske Max Martin och hans team av låtskrivare, Savan Kotecha och Ali Payami. De släpper en 60 sekunder lång singel exklusivt på Tiktok i samband med lanseringen – skapt för världens kreatörer att mixa och dela med sig av i en egen tolkning.

”Vi är glada över att äntligen kunna lansera Stemdrop till världen. Några av de största namnen inom underhållning, musik och teknik får nu mötas på Tiktok för att upptäcka ny musik och nya talanger på ett helt nytt sätt. Dagligen vänder sig artister och låtskrivare till Tiktok för att dela med sig av sin musik med förhoppningen om att sprida den till en global publik. Stemdrop ska sätta strålkastarljuset på de hittills okända musiktalangerna och vara en språngbräda för deras framtida karriärer” säger Ole Obermann, Global Head of Music på Tiktok.

Vid lanseringen av Max Martins singel får även det globala Tiktok-communityt tillgång till så kallade stems via Tiktoks Sounds, vilket är de enskilda komponenterna i en låt som trummor, bas och sång. Stemdrop Music Mixer, som har möjliggjorts av Samsung men är öppen för alla användare, ger kreatörer möjligheten att producera egna versioner av låten. Tiktok-profilerna Ari Elkins, Astrid S och Your Boy Moyo har fått uppdraget som globala ambassadörer för Stemdrop och ska vara värd för allt dagligt innehåll på @Stemdrop-kanalen på plattformen.

”Vi på Samsung förstår att underhållning är som mest spännande när det sker en utveckling. Vårt samarbete med Tiktok, Syco Entertainment och Universal Music Group är ett nytt kapitel som kan omdefiniera musikskapandet. Vi känner oss oerhört glada över att bygga vidare på vår växande roll inom musikbranschen och inspirera till mer teknisk innovation samt världen till #MakeItWithSamsung” säger Benjamin Braun, Chief Marketing Officer på Samsung Europe.