Twitchcon 2022
Nu är äntligen Twitchcon tillbaka i USA och de är på mesta Twichcon-platsen San Diego även den här gången.
Initialt flyttade Twitchcon runt mellan olika städer, men har nu fått sitt fästa i södra Kalifornien och San Diego. En stad med ständig sol i princip, men under smygstarten på torsdagen var det mulet och lite regnstänk.
Mässan smygöppnar för Twitch Partners som får gå och handla i butiken före alla andra och sedan är det partaj mellan 18-21.00. En mjukstart skulle man kunna kalla det. På fredagen när mässan öppnade dörrarna på riktigt strömmade besökarna in och de flesta är inte där för att spela spel, utan det är för att se sina favoritströmmare. Det finns spel, men de är i fåtal och det brukar vara det som efterfrågas av många. Trots det är det inte fler spel från gång till gång. I stället hittar man de som vill nå målgruppen så som banker, färdigrätter och även smink. Sedan självklart allt man behöver för att själv bli en influencer – mickar, hörlurar och andra tillbehör.
Egoboost
Mässan är i princip skapad för att ge en egoboost till alla som sliter framför en kamera dagarna i enda. Det här är som de får möjligheten att träffa de som figurerar i chatten och de som betalar deras leverne. Sedan kan man ju alltid fundera på om det här är en hälsosam sak att folk betalar för att vara låtsaskompis med de som strömmar? På mässan kan man öka upp sitt kompisskap med sin strömmarfavorit genom att i princip hänga med denne i tre dagar. Man ser en ganska tydlig trend att en Partner går runt med ett koppel av personer som följer varje steg denne tar. Lite komiskt nog höll jag på att bli nermejad av en sådan liten hord som kom i en V-formation som gjort Mighty Ducks stolta. De gick fram som en plogbil i Norrbotten.
Autografer skrivs, det fotograferas och hur man än vänder och vrider på det är besökarna glada. Det är det viktigaste trots att det kanske finns en lite sarkastisk ton ovan. Alla är lika värda och på en mässa som denna märker man att så inte är tankesättet, men så länge folk är glada är det väl ett fall framåt.
Välgörenhet
I och med att Twitch är skapat för att dyka ner i tittarnas plånböcker har välgörenhetsorganisationerna också hittat hit. Det är ett flertal som ställer ut på mässan och man kan skänka pengar på plats om man så önskar.
Spelen
Som sagt, spelen är inte i fokus och det kan man se på Twitch när ”Just Chatting” konstant ligger högt upp på listan över vad de som sänder gör. Varför ens spela när man bara kan sitta och prata – och tjäna pengar när man gör det. Om man räknar hur många nya spel som finns på plats så är det få. Så slutsatsen av det här är att om du gillar spel och vill se nya spel, då är Twitchcon inte mässan för dig.
Allt går att köpa
Eftersom Twitchcon blir en sådan fan-baserad mässa ligger stort fokus på att sälja saker. Varje företag har något som man kan köpa i princip. Man skulle till exempel kunna tro att Razer säljer sina prylar och ger bort mjukdjur som inte tillhör deras kärnverksamhet, men de kostar och kostar rätt mycket dessutom. Och handlas det gör det. Twitch egen butik är lika stor som en ICA Nära och det finns hur många produkter som helst. Något för alla. De stora via Twitch-påsarna som man får vid köp i deras butik ser man överallt.
Allt som allt
Twitchcon är en kul mässa. Det är en alternativ verklighet nästan, som ett gigantiskt rollspel där hierarkin syns via vilken färg man har på sin mässbricka.