65 miljoner bildvisningar
Dubbelt så många visningar sedan 2020 när vi skrev om Google Maps senast.
Som den tidigare artikeln nämnde, så är det kort och gott en oavlönad hobby att lägga upp bilder på Google Maps – men det är rätt kul.
Hjälp andra
Den ledande stjärnan är att man hjälper andra genom att lägga upp bilder på Google Maps och det är självklart sant, men antalet visningar är nog drivkraften för många.
Google betalar inget för det jobb som användarna lägger ner, men en gång per år har de ett event för så kallade Local Guides där de flygs till San Francisco för att få vara med på ett evenemang tillsammans med andra gratisarbetare. Det här gäller självklart inte alla, utan man får ansöka och ansökningsprocessen kräver bland annat en video där man ska berätta varför man ska bli en av de utvalda. En rätt hög tröskel från att ta lite bilder och tycka till om en restaurang till att skicka in någon form av influencer-video.
Man kan nog tycka att Google skulle kunna belöna användarna på något sätt utöver det, i och med Covid har dock eventen legat på is och gör nog så till nästa år minst.
En bilddagbok
Om jag någonsin vill återuppleva mina resor hittar jag dem på Google Maps. När jag reser passar jag ofta på att ta bilder och lägga upp dem ganska direkt efter jag varit på platsen. Det gör att när jag tittar på mina postade bilder har jag i princip en bilddagbok som fräschar upp mina minnen från resan. Det är lite som att titta i ett gammalt fotoalbum och det är rätt kul. I och med att det inte är ett fotoalbum tar man även bilder på saker man inte skulle ta annars, till exempel på en butik eller hotellobbyn och så vidare.
Bilderna som blir populärast
När det börjar trilla in visningar på bilder är det självklart kul och lite inspirerande, men Google Maps är en informationskälla och det är inte de vackra bilderna som blir de mest populära. Det är de bilderna som är användbara för användarna som får mest visningar.
När jag gick igenom populära bilderna för två år sedan, då jag hade 23 miljoner visningar, var det vinavdelningen på Target i Seattle som visats mest med 2,6 miljoner gånger. Nu har den sprungits förbi av flera bilder, varav den som lockat mest är en kinarestaurang på något som mest liknar ett industriområde i en mindre smickrande del av Boston. Restaurangen som heter New Ho Toy har min bild som första visningsbild när man söker på den och den har visats över 5,3 miljoner gånger. Bilden är allt annat än snygg och jag fotograferade den bara för att jag kunde, jag gick förbi och tog bilden i steget i princip. Jag hade aldrig kunnat ana att det skulle vara den mest visade av mina bilder. Men många söker på mat och använder sig av Google för att hitta ställen i sin närhet.
De oväntade ställena
Det är inte bara ställen som Target, Old Navy, Ulta och Walmarts som drar in många visningar. Klart att de allmänna butikerna och platserna som har stor genomströmning av besökare även har ett stort antal som söker på dem digitalt. Men ställen som flyger under radarn kan också ge en massa visningar, till exempel tidigare nämnda New Ho Toy, men också ställen som den rätt ruffiga sportbaren ett par kilometer från kända Waikiki Beach i Honolulu, lilla baren på en bakgata i Köln eller världens minsta livsmedelsbutik även den i Boston.
Bilder som fyller en funktion
Det elementära med bilderna är kort och gott att de fyller en funktion för de som söker information om en plats eller butik. Bilder som konstant får mycket visningar är bilder av entréerna över lag. Restauranger är det även insidan som räknas då många vill se om det är ett bra ställe för middag eller kanske att ta med en date på?
Flaggskeppsbutiker för varumärken är också populära så som Asics Store i San Jose, Honolulu och New York. Alla har fått många visningar. Turistattraktioner får också en del visningar så som Batu-grottorna utanför Kuala Lumpur och då den nästan 43 meter höga gyllene statyn av Murugan.
Bild saknas
Många ställen har inte någon bild och jag har gått förbi lite söta eller sorgsna butiker och fotograferat dessa, vilka sedan fått 20 000 visningar på en dag eller två. Man kan ju fråga sig varför inte butiksägarna själva grejar en bild då det bevisligen är användbara. Vi gissar på okunskap och snubblade över ett bevis för det nyligen. Det finns en verkstad i samma byggnad som en bensinmack, men den går inte att hitta. Enda sättet är att ringa till bensinstationen och då letar de bland sina postit-lappar till de äntligen hittar ett rätt krångligt mobilnummer. Jag ringer dem och poängterar att det är rätt svårt att hitta dem och att de inte finns att hitta via nätet, varpå ägaren säger att de inte har hunnit med att skapa en hemsida då de är rätt nya. Till att börja har de funnits där ett år, så ursäkten är bara en ursäkt, men det han inte alls känner till är skillnaden mellan hemsidan och att placera ut sig på Google Maps.
Att man missar att vara med där som näringsidkare kan man nog tycka är rätt klantigt, men man kan även tycka att det här är information som man borde få från något ställe när man startar företag? Om inte annat från Google?
Bra kamera
Självklart är det en fördel om bilderna är bra, men generellt ska de bara visa upp något som det söks efter. Jag har använt ett par olika mobiltelefoner för att fotografera, men det har aldrig varit bildkvaliteten som varit avgörande – men det är självklart trevligare att se bilder av bra kvalitet. Majoriteten av bilderna är från en numer fyra år gammal telefon och sett till antal visningar är det inget problem bildkvaliteten.
65 miljoner
65 000 000 visningar är en jäkla massa visningar och det är kul att se antalet visningar stiga. Google har gamifierat upplägget och man får diverse utmärkelser om man uppfyller diverse mål. Ett av dem som jag totalt ignorerat är videofilmer, men så fick jag lite blodad tand och filmade 100 stycken 1-3 sekunder långa filmer på butikers entré. Sen gäller det att få över 100 000 visningar på dessa filmer och när det händer – för det kommer att hända inom ett par månader – får jag en ny ”badge”. Att få denna utmärkelse ger inte något men än personlig stolthet i någon form av att klara alla uppdrag likt i ett spel.
Varför Google Maps
Ja, det är väl frågan. Anledningarna har nämnts, men det är upp till var och en att hitta motivation för att bidra – eller att inte göra det. Om man jagar att bli en influencer är Google Maps kanske det sämsta stället någonsin för att bygga sitt namn. 65 miljoner bildvisningar har gett typ fyra följare och precis noll kronor till bankkontot. Men bilderna har – vad jag kan hoppas i alla fall – hjälpt några av de som tittat på dem. De har kanske även hjälpt butiker att synas och att få potentiella kunder att hitta dem.
Allt som allt, i mitt fall, så blir det som jag nämnde en tidslinje för resor, lite kul att kanske hjälpt någon och antal visningar är lite kul då siffrorna är så sjukt höga. Men jag väntar mig inte att få designa någon klädlinje som Bianca Ingrosso eller att bli sponsrad av ett bilmärke och åka runt i en elbil. Jag fortsätter ladda upp bilder i det tysta och nästa mål är 100 miljoner visningar.