Visste du att...

Hur man får 26 000 000 bildvisningar på Google Maps

Jobba gratis för Google

Att recensera platser och lägga upp bilder är något man gör på eget initiativ på Google Maps – och man får inte ett sk… för det.

Många visningar
Att lägga upp bilder på Google Maps är som sagt något man gör på eget initiativ och det är inget som Google belönar användarna för. En gång per år har de ett event för så kallade Local Guides där de flygs till San Francisco för att få vara med på ett evenemang tillsammans med andra gratisarbetare. Det här gäller självklart inte alla, utan man får ansöka och ansökningsprocessen kräver bland annat en video där man ska berätta varför man ska bli en av de utvalda. En rätt hög tröskel från att ta lite bilder och tycka till om en restaurang till att skicka in någon form av influencer-video. Nu låter det syrligt och det kanske det är, men man tycka att man borde kunna få något av Google för den tiden som man ägnar att göra deras tjänst bättre – även om det är en rätt kul syssla.

En dagbok
Om jag någonsin vill återuppleva mina resor hittar jag dem på Google Maps. När jag reser passar jag ofta på att ta bilder – framför allt – och lägga upp dem ganska direkt efter jag varit på platsen. Det gör att när jag tittar på mina postade bilder har jag i princip en bilddagbok som fräschar upp mina minnen från resan. Det är lite som att titta i ett gammalt fotoalbum och det är rätt kul. I och med att det inte är ett fotoalbum tar man även bilder på saker man inte skulle ta annars, till exempel på en butik eller hotellobbyn och så vidare.

Bilderna som blir populärast
När det börjar trilla in visningar på bilder är det självklart kul och lite inspirerande, men Google Maps är en informationskälla och det är inte de vackra bilderna som blir mest populära. Det är de bilderna som är användbara för användarna som får mest visningar.

I mitt fall är det en bild från vinavdelningen på Target i Seattle som är den bild som fått mest visningar, i skrivande stund lite under 2,6 miljoner visningar. Att ett varuhus mitt i centrala Seattle som har öppet från morgon till sen kväll kommer vara populärt i sökningar är självklart och då man kan köpa vin där gör nog att många tittar på en bild som visar mångfalden av flaskor.

De oväntade ställena
Det är inte bara ställen som Target, Old Navy, Ulta och Walmarts som drar in många visningar. Klart att de allmänna butikerna och platserna som har stor genomströmning av besökare även har ett stort antal som söker på dem digitalt. Men ställen som flyger under radarn kan också ge en massa visningar, till exempel den asiatiska restaurangen som – förmodligen – satsar mest på takeaway-mat på en genomfartsled i Boston eller sportbaren ett par kilometer från kända Waikiki Beach i Honolulu.

Den första försöker nog folk hitta till och den andra är ett av de första alternativen på sökningen Sportbar i Honolulu – även om knappast någon åker dit sen, speciellt om de sett bilden. Det växer inte sportbarer på träd i Honolulu bevisligen.

Bilder som fyller en funktion
Det elementära med bilderna är kort och gott att de fyller en funktion för de som söker information om en plats eller butik. Bilder som konstant får mycket visningar är bilder av entréerna till matställen eller insidan om det är ett ställe som man tänker att man vill besöka för att imponera eller annat. Men även bensinstationer och annat som man behöver dagligen. Flaggskeppsbutiker för varumärken är också populära så som Asics Store i San Jose, Honolulu och New York. Alla har fått många visningar. Turistattraktioner får också en del visningar så som Batu-grottorna utanför Kuala Lumpur och då den nästan 43 meter höga gyllene statyn av Murugan.

Finns ingen bild
Många ställen har inte någon bild och jag har gått förbi lite söta eller sorgsna butiker och fotograferat dessa, vilka sedan fått 20 000 visningar på en dag eller två. Sen kan man ju fråga sig varför inte butiksägarna själva grejar en bild då det bevisligen är användbara.

Kamera
Självklart är det bra om bilderna är bra, men generellt ska de bara visa upp något som det söks efter. Jag har använt ett par olika mobiltelefoner för att fotografera, men det har aldrig varit bildkvaliteten som varit avgörande – men det är självklart trevligare att se bilder av bra kvalitet.

Bra fråga om den här artikeln har gett dig några ledtrådar, men om du gillar att fotografera platser och ställen du besöker så är det en kul hobby. Vill du ha många bildvisningar, satsa på användbara bilder först och främst – även om de förmodligen är de tråkigaste.

Boden björknäsEn bild från Boden som inte fått lika många visningar som entrén till Ulta i Los Angeles – men den är rätt fin.

Lämna ett svar