Den döda knappen lever
Man kan inte beskylla Samsung för att bry sig speciellt mycket om sina kunder när det gäller saker som de anser att man ska ha på telefonen.
Min telefon – som Samsung bestämmer över
Lite lagom negativ början på den här artikeln, men tycker nog att Samsung förtjänar det. Har man lagt ner 8-10 000 kronor på en telefon kan man tycka att man borde få bestämma över den. Samsung tycker, så som många andra i och för sig, att de vet bättre och prackar på ägaren en massa – jag det finns nog bara ett namn för det – skit som inte fyller någon direkt funktion.
Hur många av Samsung-apparna använder man egentligen? Den mest irriterande har nog varit Bixby. Assistenten som ingen bett om, som även fått en egen fysisk knapp på telefonen. Först var det omöjligt att stänga av den och den där jäkla Bixby poppade upp när man greppade telefonen och kom åt knappen av misstag.
Stänga av knappen
Diverse appar dök upp som gjorde att man kunde programmera om den så kallade Bixby-knappen, men det gillade inte Samsung och eliminerade dessa. Efter många och om men insåg Samsung att användarna inte verkade gilla knappen och släppte en uppdatering som gjorde att man kunde stänga knappen, vilket gjorde att man hade en knapp på sin telefon som inte hade någon funktion.
Programmera knappen till valfri app
Idag kom en ny uppdatering och den gör att man kan programmera knappen så den går till en valfri app eller snabbkommando. Bixby hänger dock med och man måste ha två olika funktioner. Tryck en gång för valfri app och två för Bixby, eller vice versa. Jag förmodar att det här är en kompromiss i Samsungs ögon, men återigen blir man påtvingad något som man inte vill ha. Hade de brytt sig om användarna hade man kunnat bestämma var knappen ska gå från första början och i värsta fall låtit båda funktionerna gå till valfritt ställe nu. Tyvärr väljer de sin egen väg.
Ett fall framåt
Det enda vi kan säga om Bixby-knappen är att det i alla fall är ett fall framåt. Men nog sjutton hade det varit kul om företagen som laddar sina produkter med onödiga saker lät användaren bestämma. Det borde gynna varumärket långsiktigt kan man tycka.