ID@XBOX visade upp indiespel under GDC
ID@XBOX är Xbox Indipendant Developer-program, vilket också ID står för. De arrangerar två evenemang per år, det enda på Microsoft kontor utanför Seattle och det andra under GDC-veckan i San Francisco.
Cirka 30 utvecklare fanns på plats på 530 Bryant Street där Microsoft brukar arrangera sina ID-event – och så även i år. Inbjudna är speljournalister och så kallade influencers primärt, men det finns även lite annat folk på plats. Utvecklarna har rest från hela världen för att vara med, dock fanns bara ett svenskt inslag där och det var Fatshark som visade upp Xbox-versionen av Warhammer Vermintide 2.
Spelen är, som evenemangets namn tyder på, till Xbox – även om några rullar på PC och spelas med joypad. Alla utvecklarna får var sin tv som de visar upp spelet på och de får möjlighet att presentera spelet för de som vill provspela. Lite som speeddating, men man kan välja om man vill sätta sig ner själv. För att göra det mer attraktivt snålar inte Microsoft på vare sig tilltugg, dryck eller promotionprylar.
ID@XBOX i ett nötskal
Evenemanget är bra och drar till sig en hel del media då väldigt många är baserade i San Francisco. Det gör att det helt klart är värt att åka på om man tror sig ha ett attraktivt demo att visa upp. SF-eventet är bättre än det i Seattle just på grund av att det är mer media där. Men om man ska vara riktigt krass, då kan man fundera på om eventet endast är värt att resa till San Francisco för. Som tur är bjuder Microsoft på en biljett till GDC och i kombination med mässan är det helt klart värt kostnaden för en utvecklare. Det är ett bra tillfälle att visa upp spelet kort och gott.