2017 – Återkomsten
2017 har varit ett intressant år. HYPE.se gjorde en comeback – kan vi kalla det – efter cirka fem års frånvaro. Allt har hängt på att vi inte haft kodresurser och sakta men säkert föll ihop på slutet. Fler saker slutade fungera kort och gott.
Vi gjorde ett försök att komma igång för två år sedan. Vi hade en design och vi var på väg, men snubblade på att kunna skapa sidan. Men 2017 lyckades vi i alla fall knyta ihop säcken och vi var åter i juni. Lagom till E3-mässan.
Comeback
Vi gjorde ingen storstilad comeback, utan har satsat på att organiskt växa. När vi slutade uppdatera HYPE.se för fem år sedan hade vi fortfarande bra trafik, men 2017 är det andra saker än tidningar som gäller. Det är influencers och annat som drar besöken, så kort och gott är det svårare att synas nu än det var tidigare. Vi hoppas att kunna fortsätta växa organiskt under 2018. Siten är inte riktigt klar ännu. Det kommer några uppdateringar och förbättringar – vilken dag som helst.
Annonsfri
En sak som vi alltid hoppat över är den kommersiella vägen. Vi undviker annonser och på samma sätt behöver vi inte jaga sidexponeringar. Det gör också att vi inte behöver ställa oss in hos någon då vi inte jagar annonspengar. Så vi kan i princip vara hur syrliga vi vill, men inte bara för sakens skull.
Betygen
Vår betygsskala är vi stolta över. Den är 1-10, men inget spel får någonsin längre än fem. Varför? Jo, det finns ingen anledning att berätta hur dåligt ett spel är. Vem bryr sig om det är värdelöst eller helt värdelöst? Det viktiga är hur bra något är och det är där vi försöker hjälpa konsumenter att hitta rätt. Sedan är det självklart bra för PR-folk som slipper skicka in enormt låga betyg till sina uppdragsgivare. Varsågod.
Swegame
Grundstenen i HYPE.se som gör oss unika är Swegame. Det är en undersida som bara handlar om svenska spel. Utvecklare har det överlag svårt att få uppmärksamhet och här hjälper vi dessa att synas. Men för att kunna göra det behöver vi hjälp från utvecklarna. Skicka information. Vi är inte synska och kan inte via någon kristallkula få fram informationen.
Prylar
Vår nya underkategori som är till för oss själva skulle man kunna säga. Vi skriver här om allt som vi tycker är kul inom teknik. Det kan vara allt från en joypad till en bil och allt däremellan. Humoristiskt nog var en test av ett skyddsglas till en mobiltelefon den artikeln som dragit till sig mest träffar från sök på Google. Gissar att hitta rätt glas kräver mer sökningar än att hitta rätt spel. Gamers är kunniga kort och gott.
Mässor
Ingen annan svensk site – eller tidning för den delen – är på fler mässor än HYPE.se. Vi har under 2017 på PAX East, E3, PAX West, Twitchcon. Vi sparkar igång 2018 med två mässor, CES och PAX South. Och så rullar det på.
2018
Det blir ett bra spelår. Red Dead Redemption 2 står högt upp på listan över spel vi vill spela. 2018 framför fötterna och vi hoppas att du tittar in relativt ofta.
HYPE.se