Ibland kommer spel till nytta på ställen där man inte tänkt. Finns massor med undersökningar som säger att spel gör spelaren bättre på att hantera situationer i verkliga livet. Själv var jag rätt bra på att skjuta pistol på en tävlingsbana när jag testa det första gången, vilket jag tror helt är Time Crisis förtjänst. Nu är det nog inte bästa exemplet kanske…
Nu har i alla fall ett par svenska universitet hitta ny användning för VR-glasögon – nämligen att bota social ångest.
”Upp mot 16% av svenska befolkningen uppskattas lida av social fobi – ett tillstånd som kännetecknas av ångest inför och rädsla i situationer där det förekommer social interaktion eller prestation under granskning. Detta tillstånd kan medföra stora svårigheter i att sköta utbildning, arbete och relationer. När man väl har fastnat i ett undvikande är det svårt att ta sig ur det på egen hand.”
Det hela leds av Per Carlbring som ofta figurerar med lite mer nytänkande sätt att nå ut till människor som lider av fobier bland annat. Internet har varit ett verktyg och nu alltså via VR.
Eftersom vi är rätt värdelösa på ämnet är det lika bra att de som vill veta mer besöker hemsidan för projektet där all information finns. Då får ni även se Per iförd ett Oculus-glösögon.