7.5

WWE SmackDown! Vs. RAW 2006

Värdens sämsta skådisar samlade på ett och samma ställe – det är WWE i ett nötskal.

WWE Smackdown vs Raw 2006 är det senaste wrestlingspelet från THQ. I USA är wrestling alltid populärt och tv-programmen som sänds varje vecka har runt 10 miljoner tittare. Därför är det självklart att det kommer många spel baserade på – vi kan väl kalla det – sporten.

I SVR är den största nyheten att man kan vara manager, driva hela WWE med allt ifrån att sätta upp matcher och att dra in pengar. Det gäller här att inte använda brottare för ofta och så vidare då de blir slitna eller rent av skadade.

Själva brottningen är även den lite polerad, men inte grafiskt. Det är framför allt kontrollen som blivit mer avancerad – i alla fall sedan jag spelade ett wrestlingsspel sist. Alla knappar, båda analoga och den digitala används för att kontrollera brottaren. Det här är inte helt lätt och jag tycker att jag är rätt bra på brottningsspel. Det tar ett par sura förluster innan jag var nog tjenis med kontrollen för att kunna sätta upp motstånd. Det är bra att de har utökat kontrollen, men det gör spelet mycket svårare. Kan tänka mig att många i målgruppen för wrestling, speciellt här i Sverige där inga personer med självaktning gillar sporten – sa jag att jag gör det och kollar så ofta jag kan?

Grafiskt sett är det rätt snyggt. Greppen är där, i stort sett alla från den verkliga brottningen. Avslutningsattackerna och även Eddie G som nyligen mycket tragiskt avled under en av många WWE-turnéer. Introsekvenserna när varje brottare går till ringen är också snygga och som hämtade från tv.

Problemet med brottingsspelen är att de blir långtråkiga. Man börjar med att slå sin motståndare och sedan stegvis mala ner honom innan de större attackerna tar vid. Fortsätter med dem och så när han – eller hon – är svag slår man till med en avslutare eller räknar ut motståndaren. Kontrollen gör att det är svårare att spela på det här sättet, men det är lång ifrån omöjligt. En match kan också vara jättelång, vilket bara det gör att vanliga fightingspel känns mer intressanta.

Gillar du dock brottning, kanske kollade på det när det gick på en svensk tv-kanal och därför kan namnen på alla? Då är det här ett spel som du bör kolla in.