5

World Series of Poker

Spela vid de stora turneringarna utan att förlora en enda krona – eller dollar. Låter mycket bättre än vad det egenligen är.

Poker växer lavinartat. Bara för något år sedan var det ingen som pratade om Poker, nu pratar alla om Poker. Annonser i varje tidning man läser är nedlusade av Poker-siter och är inte typ alla program på tv presenterade av en pokersida? Presenteras det inte av en pokersida så är det ett pokerprogram, antingen med proffs eller bara kändisar som spelar för välgörenhet och att få synas i rutan. Var man än vänder sig så är det Poker, det är väl det jag försöker säga.

Självklart kommer det därför pokerspel och jag har länge sett fram mot att testa ett sånt då jag behöver lära mig mer om spelet. Jag spelade poker för första gången i torsdags då en pokersida arrangerade en fest i Stockholm. Då var det på riktigt och jag kände mig lite tafatt när jag inte hängde med på allt utan fick fråga hur jag skulle göra. Det stoppade mig inte från att dra in en hålstege som halva bordet gått all in på, vilket i och för sig inte gjorde mig speciellt populär. 8000 låtsaspengar landade det på, men de försvann när nybörjarturen lagt sig. Ironiskt nog kom World Series of Poker nästa dag och jag hade mått betydligt bättre av att ha det några dagar innan jag satte mig vid pokerbordet.

Med all rutin från dagen innan började jag att spela WSOP på min Xbox och kände hur mycket jag hellre hade haft det här till Xbox 360 då achievement-poängen verkligen hade gjort sig. Men nu ska jag inte vara sån, utan kopplade om min Internetsladd till den svarta lådan och satte igång.

Jag började med att kasta mig in i karriär och där med att skapa min karaktär. Han har kort hår, solbrillor – för det ska man ju ha har jag sett – och kostym. Vill inte vara en sunkig jävel när jag är med i WSOP. Jag vet att jag har allt emot mig, för jag fick en snabbkurs av en tjej som jag känner – hon har spelat i WEPT, det vill säga den som går i Europa, och brukar dra in min årsinkomst på en helg i Vegas – och insåg att räkna ut odds, se vilka kombinationer som kan finnas hos medspelarna och samtidigt läsa av kroppsspråket inte alls är min pryl. Jag bestämmer mig därför för att köra på actionpoker och hoppas på att turen spelar på min sida.

Med en karaktär skapad och en spelplan i bakhuvudet – den med turen ni vet – trycker jag på knappen som startar WSOP som är det första evenemanget jag tar mig an. Jag hamnar vid ett bord och börjar snabbt spela. Jag går med i varje spel initialt, detta även om jag har värdelösa kort. Turen är på min sida, för jag vinner en hel del som jag inte räknat med. Och jag bluffar ut några med All In. Jag börjar kort och gott känna mig som en vinnare. Tyvärr slutar turen efter att jag har dragit in runt 50.000 dollar och efter ett par dåliga All Ins är jag ute ur turneringen, hamnar på plats 1600-nånting av 6500 spelare tror jag. Inte illa för en nybörjare tycker jag själv, men då det handlar om tv-spel så är det surt då man inte spelar för att bli 1600-nånting.

Jag hoppar in lite på andra turneringar och allt som allt ökar jag i status, men jag känner att en viss tristess börjar komma med stormsteg. Jag trycker mest fram mitt beslut och struntar att kolla på vad de andra runt bordet gör. Så, jag bestämmer mig för att kartlägga de andras spelsätt. Här märker jag att det är svårt att göra, även om jag bara fokuserar på en spelare. Den röda tråden i min kartlagda spelare finns inte, utan det känns lite som om det är datoruträknat via någon slumpgenerator. Så skulle det inte vara i riktig poker och det är självklart ett minus då det här är The Official Game of the World Series of Poker.

Jag hoppar efter en stund ut på nätet och lirar mot några jänkare och tyskar. Alla svär och beter sig ganska illa. För första gången förstår jag varför det står ”Experience might alter during online play” på omslagen, för nu är det en åldersrekommendation på 18 år baserat på språket – men åldersgränsen är faktiskt 18 år på hela spelet även om jag inte riktigt förstår varför. Det blir lite roligare att spela online, men å andra sidan kör nästan alla All In så snart tillfälle ges, för det är ju inte riktiga pengar. Jag tröttnar här också och inser att Poker på tv-spel kanske inte är så kul som jag hade tänkt.

Om man blandar ihop mina pokererfarenheter via tv-spel med en rätt ocharmig presentation och skumt datorbeteende, då är det inte så mycket att hurra för. Jag är kort sagt mycket besviken på spelet. Det räcker inte med att vara pokerfan för att gilla det här, för då kommer du nog att bli ruggigt grinig på hur datorspelarna beter sig. Att spela via Xbox Live ger heller inget. Ärligt talat, det är bättre att spela via någon pokersida på nätet med små insatser, för med tanke på vad spelet kostar har du ju redan en insats där. Okej, du kanske förlorar den, men det tar säker längre tid att göra det än det tar att tröttna på WSOP.