5

Virtua Cop Elite Edition

Text: Caracarn

Virtua Cop är som en resa tillbaka i tiden, närmare bestämt sju år.

Virtua Cop Elite Edition består av de båda Virtua Cop-spelen som kom till arkadhallarna i mitten på 90-talet – det vill säga Virtua Cop och Virtua Cop 2. Båda spelen går ut på samma

sak; i rollen som polis har man som uppgift att skjuta ned alla skurkar som hoppar fram på skärmen innan de skjuter ned personen bakom kontrollen – det vill säga spelaren. Ibland kommer även civila människor och skjuter man dem så förlorar man direkt ett liv, vilket gör att man inte bara kan hamra på skjutknappen utan även måste tänka. För att skjuta så använder man sin handkontroll till att styra ett sikte, eller så använder man en ljuspistol – vilket självklart är att föredra.

De som spelat någon av spelen tidigare kommer att känna igen sig då de är så gott som identiska originalen. Fienderna står på samma ställen och vapen ligger gömda på samma platser. Grafiken i spelet ser nästan exakt ut som den gjorde på arkadspelen för sju år sedan, vilket inte direkt kan ses som något positivt.

Livslängden på arkadspel brukar som regel vara väldigt kort – så också här. Alla bovar kommer fram på samma ställe hela tiden vilket gör det väldigt enkelt och på ett par timmar så har man klarat av båda spelen och har man väl gjort det så är det tveksamt om man vill spela igen. De träningsbanor man kan spela höjer inte heller livslängden nämnvärt. Ett annat tillägg är att man även kan låsa upp ett galleri med olika bilder från spelet, vilket i mitt tycke är helt onödigt.

Sammantaget så är det kul att sitta framför tv:n och skjuta i ungefär 10 minuter. Sedan börjar allt skjutande att det bli enformigt och man får kramp i armarna och nervösa ryckningar i ögonen. Äger man ingen ljuspistol så är detta spel av ringa eller inget intresse och även om man äger en sådan är det tveksamt om man vill spendera flera hundra kronor på detta spel.

Mitt råd är att istället att ta med sig en näve tior till en arkadhall och roa sig där i ett par timmar istället – för konverteringar som denna kan man klara sig utan.