7.5

Unreal Championship

Frenetisk action är vad Unreal Championship bjuder på.

Unreal Championship är konsoluppföljaren till Unreal Tournament. Trots många okunniga spelrecensenters uttalande så är Unreal Championship ingen konvertering av PC-spelet Unreal Tournament 2003. Det är utvecklat från grunden uppåt till Microsofts konsol men att de båda spelen är mycket lika varandra är en annan sak, för det är dem. Unreal Championship är även mycket likt sin föregångare Unreal Tournament på många sätt. Det hela handlar om en ny turnering i framtidens våldsport där det gäller att skjuta ner sina motståndare med diverse vapen.

Unreal Championship innehåller fem spellägen vid namnen Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Double Domination och Bombing Run. Deathmatch är ett så pass klassiskt spelläge i den här genren att det nästan talar för sig själv, här är det alla för sig själva och det gäller att skjuta ner så många som möjligt medan man försöker hålla sig själv vid liv. Team Deathmatch är likadant men i detta läge samarbetar man i ett lag. Även spelläget Capture the Flag har blivit ganska vanligt för genren och är ett lagspel som går ut på att man ska gå in i motståndarnas bas och ta deras flagga tillbaka till sin egen. Double Domination är en ny variant av det gamla spelläget Domination från Unreal Tournament. Denna gång krävs det att man håller två speciella Domination punkter på banan så länge man kan för att få poäng. Det sistnämnda av de fem spellägen i Unreal Championship heter Bombing Run och är exklusivt för denna Xbox version av Unreal. I detta spelläge släpps det en boll i banans mitt och sedan gäller det att försöka ta denna boll igenom motståndarlagets mål. Det knepiga är att man inte får använda sig av några vapen när man håller i bollen.

När du börjar spelet får man välja vilken karaktär man vill vara och sedan även vilka du vill ha med på ditt lag. Detta är dock ett väldigt viktigt val till skillnad från i de flesta andra spel av den här typen då de endast ser annorlunda ut på ytan. Alla karaktärer är bra på olika saker så som snabbhet, styrka, hoppkapacitet, och så vidare. De börjar även spelet med olika vapen och kan även hantera vissa vapen bättre än andra. Detta är däremot något som jag tyckte förstörde lite av den klassiska spelkänslan då man i princip aldrig behöver byta vapen om man alltid börjar med sitt favorit vapen redan från början. Lyckligtvis går denna funktion att stänga och justeras tillsammans med nästan allt annat i spelen genom spelets enorma options-meny. En annan ny funktion i Unreal Championship är adrenalin poäng som man vinner genom att spela bra samt genom att plocka upp dem på banorna. När man har hundra stycken av dessa kan man utföra ett ”special move” som kan göra att man blir snabbare, starkare eller får ny energi under en kort period.

Unreal Championship går att spela ensam, men på det sättet tröttnar man ganska snabbt och den funktionen är nog mest gjord för att öva sig i inför något av spelets flerspelarlägen. Man kan spela med delad skärm emot tre motståndare, man kan linka två konsoler, eller så kan man göra vad spelet är gjort för och köpa Xbox Live. Om man spelar spelet med Xbox Live så kan man spel emot upp till femton andra spelare samtidigt. Att spela på detta sätt är självklart inget nytt eller spännande för erfarna dataspelare, men det är väldigt revolutionerande inom konsolindustrin. Grafiken i Unreal Championship är mycket välgjord och detaljerad med fantastiska ljuseffekter och texturer. Däremot så slöar spelet ner väldigt ofta vilket är väldigt synd, men det stör inte spelandet särskilt mycket efter man vant sig. Ljuden i spelet är mycket passande och musiken är godkänd, dock finns inte funktionen att ladda in sin egen musik i spelet vilket jag tycker är mycket synd.

Trots sin höga spelkvalitet så har nog tyvärr många av oss redan tröttnat på skjuta-skjutaspel utan något större djup eller mening. Unreal Championship är förmodligen ett av de bästa spelen som stödjer Xbox Live än så länge och ett mycket bra köp till just detta om du gillar genren.