8

Uncharted: Drake’s Fortune

Äventyraren Nathan Drake beger sig på sitt livs äventyr. Han är på jakt efter en långväga släktings gömda skatt. Det är upptåget för spelet Uncharted: Drake’s Forutne till Playstation 3.

Utvecklarna Naughty Dog ligger bakom spel som Crash Bandicoot och Jak and Daxter. Nu har de sadlat om och satsat på att ha verkliga karakäterer i huvudrollerna. Okej, deras första fightingspel hade väl också det, men nu ska vi inte vara petiga. De har tittat på filmer så som Indiana Jones och förmodligen även National Treasure. Det känns nämligen som om man kastats in i någon av dessa, men med en ny och mer vig huvudkaraktär.

I bakom kurlissernafilmerna pratar utvecklarna om att de ville förmedla fäger och omgivningar, vilket de verkligen lyckats med. Utmaningarna är av lagom nivå, med vilket jag menar att man sällan blir frustrerad. Jag ogillar själv när jag fastnar och får göra om samma sak hela tiden, då försvinner mitt intresse och det är en hel del spel jag har slutat spela och aldrig någonsin plockat upp igen av den anledningen. Drake’s Fortune har alla pusselmoment på en mycket jämn och bra nivå. De gånger jag fastnade var det bara på ett fåtal, mot slutet, som jag blev lite tjurig i min ensamet.

Upplägget är ett sofistikerat plattformsspel. Spelaren får hoppa mellan avsatser där en liten miss kommer att innebära en säker död. Höjderna är ibland hisnande, men Nathan skyr inga medel för att hitta skatten. Med på sin resa, i alla fall initialt, har han en kollega som skulle kunna kallas oportunist. Utöver denne finns även en dokumentärfilmare som visar sig kunna skjuta med mer än kameran. Hon spelas av Emily Rose som du eventuellt sett i tv-serien Brothers and Sisters som kan ses på Kanal 5.

För att göra mellansekvenserna så verkliga som möjligt har skådespelarna fått agera med motion capture-uniformerna på. De har alltså sprungit runt i tights, med vita bollar fästa på utvalda ställen och sedan agerat sina repliker. Till exempel när en låda ska brytas upp med kofot hade en av skådisarna en kofot och fick bryta upp en låda. En av skådespelarna kommenterade det hela som en lite obekväm situation intitalt. Det visade sig vara ett lyckat resultat och förmodligen något vi kommer att se mer av i storproduktioner.

Att det här är en storproduktion kan vi snabbt konstatera. Sony, som äger Naughty Dog, har inte sparat på krutet. De har haft mycket att bevisa med sin Playstation 3. De måste ha exklusiva spel som dessutom är bra. Det är just vad Uncharted är, bra och exklusivt.

Är Uncharted anledning nog att köpa en Playstation 3 har många frågat mig. Vet inte, skulle du betala nästan 6000 kronor för ett spel? Inte jag. Då krävs nog att det finns fler titlar som motiverar köpet, men det här är den bästa anledningen än så länge i alla fall.