9.5

Uncharted 2: Among Thieves

Nu är Nathan Drake äntligen tillbaka.

Uncharted: Drake’s Fortune tillhör ett av mina favoritspel till Playstation 3 och jag har längtat efter uppföljaren långt innan den utannonserades. Och nu är den här – i min Playstation. Good times.

Nathan är en äventyrare av rang som inte skyr några som helst faror för att nå sitt mål. Han påminner om Indiana Jones, bara att han inte har någon hatt eller piska. Och i speljämförelser är han en manlig Lara Croft, men utan tight topp. I uppföljaren jagar Nathan efter en hemlighet som härstammar från Marco Polo och den kommer han att nå via ett litet inbrott på ett museum. Här börjar det som blir ett gigantiskt äventyr, vilket tar Nathan från land till land och bjuder på mycket omväxlande miljöer. Städer, snölandskap och ruiner är bara några av de miljöer som spelaren korsar.

I uppföljaren har nästan allt putsats, men spelet är i princip det samma som det första. Det är för övrigt en bra sak enligt mig, för det första spelet var som sagt ett av mina favoritspel. Man kan likna det hela med Bond-filmerna, man känner sig direkt hemma och bekväm med det som händer. Jag skulle nog kunna se ett nytt avsnitt ur Nathans liv varje år utan att tröttna. Storyn är ny och genomförandet i princip identiskt. Nathan hoppar mellan plattformar, klättrar som en apa, hanterar vapen som en elitsoldat och löser pusselliknande mysterier som… någon som löser pusselliknande mysterier. Han har allt och nyttjar det konstant spelet igenom. Utöver sina färdigheter besitter han också en enorm charm och humor. Han håller det dock ofta ganska PG13 som de säger i USA, alltså på en ganska barnvänlig nivå.

Uncharted är uppbyggt som en matinéfilm rakt igenom. I alla fall jag får samma känsla som när jag ser på vilken film som helst med Brandan Fraser, eller tidigare nämnda Indiana Jones. Det är en varm och behaglig känsla. Nu är det dock inte bara småmysigt att spela Uncharted, det är också spännande och ibland till och med skrämmande. När det precisionshoppas mellan plattformar så högt upp i luften att man inte ens kan se marken kittlar det i magen. Ibland hoppar något fram och man hajar till.

Förutom det mycket underhållande singelspelarläget har det också adderats ett multispelarläge. Som vanligt, för alla stackars utvecklare, är multiplayer ett krav från både spelare och media. Sedan när det kommer till kritan vill ingen spela online i alla fall och det är bara samma spel som snurrar på topplistorna hela tiden. Det tråkiga är att multiplayer kostar multum att utveckla och hade man kunnat strunta i det hade spelet kommit ut snabbare eller varit bättre. Huruvida Uncharted 2 kommer att generera frekvent spelande är svårt att säga, men det kan inte konkurrera med de största – och det är allt som oftast de som spelas bevisligen.

Uncharted 2: Among Thieves är ett mycket bra spel som det är rent ut sagt dumt att missa. Genren är så bred att det bör tilltala de flesta. Äventyr, action, pussel och en bra story – vad mer kan man begära. Jo, de är snyggt också. Äger du en Playstation 3 är det här ett måste. Håller du på att vela om att köpa en Playstation 3, då är det här tillsammans med sin föregångare bästa anledningarna att köpa den.