6.5

True Crime: New York City

True Crime förflyttar sig från Los Angels soliga gator till neonljusen och skyskraporna i New York City.

När True Crime kom trodde jag att Grand Theft Auto äntligen skulle få en värdig utmanare. Getaway klarade inte skivan och när nu Los Angeles skulle återskapas kändes det roligare än att åka runt på fel sida av vägen i London. Som alla redan vet vid det här laget så blev inte Streets of L.A. någon succé. Konceptet återanvändes och förbättrades, handlingen togs till en ny stad och nu har jag True Crime: New York City i min hand.

Spelet inleds mycket hårt. Huvudkaraktären Marcus Reed, som är en gängmedlem, hamnar i en minst sagt tight situation. Här är det ingen pardon på skjutandet, alla måste dö. Alla. Det hela slutar med att Reed upptäcks av en polis, som lyckligtvis visar sig vara en vän. Dock ställs ett ultimatum – att Reed måste förändra sitt liv. Sedan förflyttas handlingen framåt i tiden och helt plötsligt är Reed en polis på samma gator där han huserade som en gangster.

Att han gått från att vara en gangster till att vara polis ger lite extra möjligheter i spelet, hittar man till exempel lite droger kan man välja att lämna in dem som bevis eller så kan man välja att inte göra det. Självklart ställer det till problem också. Ett av dem är att Reeds farsa är den hjärnan bakom allt som polisen försöker stoppa i princip. Har någon sett Charlie Sheen-filmen som i Sverige tyvärr döptes till Biltjuvarna? Nåja, har ni gjort det förstår ni vad jag syftar på, om du inte sett den – ignorera senaste meningarna.

Att köra runt i New York är tråkigare än Los Angels, bara en massa raka sträckor och de kan bli enormt långa också. Att sitta och köra rakt fram, kanske göra någon sväng, är inte speciellt kul. Fightingsystemet har piffats upp, men inte sjutton blev det bättre för det. Däremot har programmerarna lyckats få in diverse buggar, så som att Reeds offer – efter en av de där rätt tråkiga fightingsekvenserna – svävar livlös cirka en meter upp i luften. Ibland svävar Reed själv också, han har inte fötterna på jorden den killen.

Efter att återigen har fått mina förhoppningar höjda inför nästa upplaga av True Crime kan jag nu bara konstatera att jag återigen blivit besviken. Synd. Jag hoppas om Activision beslutar sig för att göra fler spel i serien att de kanske rentav börjar från scratch och tänker om. Det spelar ingen roll att de har duktiga skådisar som lånar ut sina röster och en tung soundtrack – är spelet inte speciellt bra så spelar det liten roll.