6.5

Tony Hawk’s Underground

Tony Hawk har börjat stagnera som spelidé och det nya försöket kallat THUG faller inte riktigt i smaken.

Världens största extremsportsserie är tillbaka med ett nytt namn, låt dig inte luras det är Tony Hawk’s Pro Skater 4,5 det handlar om.

Utvecklarna Neversoft får antingen för lite pengar eller för lite tid för att de ska kunna komma på lika bra idéer och koncept som de visade att de kunde göra med de första delarna i Tony Hawk-serien. Istället för spelutveckling verkar de satsas stora pengar på enorm promotion inför nästa påstått nyskapande del i Tony Hawk-serien som nu är så revolutionerande att det fått ett helt nytt namn. Detta namn har fått den smått ologiska förkortningen THUG, vilket verkar fel då Underground endast är ett ord. Alla delar i Tony Hawk-serien har bidragit med något viktigt och någorlunda banbrytande till serien och visst finns det mycket nytt i THU (som jag nu tänker kalla det), men inget viktigt som känns tillräckligt betydelsefullt. Jag tar för givet att de som läser detta har spelat någon tidigare del i Tony Hawk-serien, så jag går istället bara in på de nya inslagen som finns i THU.

Den stora nyheten i THU är ett spelläge som heter Story Mode. I detta spelläge får man skapa en egen karaktär med en stor mängd valmöjligheter, allt från hudfärg, kläder till hur stor din näsa ska vara och så vidare. Detta är inget annat än en svagt förbättrad version av den gamla Create-A-Skater-funktionen. Efter detta börjar spelets handling, vilken är så ointressant att den inte ens behöver nämnas. Dock kan det sammanfattas till att man är en ung amatörskatare som ska bli rik och känd genom olika uppdrag. Att spelserien försöker bli mer realistiskt tycker jag är underbart, men det som gör allt så misslyckat och nästan skrattretande är att trots att man börjar vid amatörstatus kan man hoppa upp och grinda på elledningar och hustak redan från första början utan minsta problem. Dessutom så går spelet ännu snabbare än förut och känns ännu lättare och mycket mer orealistiskt, vilket går emot detta nya spelsätt och det gör att spelet inte alls känns särskilt genomtänkt. Det stora nya spelsystemtillägget i THU är funktionen att man nu kan plocka upp sin bräda för att gå, springa och klättra omkring på banorna. Detta går lyckligtvis att göra i en poängkombination, vilket är ganska coolt, men sin helhet känns funktionen mest jobbig och onödig. Man krävs givetvis att använda denna funktion flitigt i många av spelets uppdrag vilka då förvandlar spelet från ett måttligt underhållande extremsportspel till ett värdelöst plattformsspel.

Det finns även en del andra minispel så som att köra bil och dessa är meningslösa och känns nästan ditsatta för att distrahera spelaren ifrån det uttjatade originalkonceptet, vilket fortfarande känns nästan identiskt med originalspelet som släpptes till Playstation för många år sedan. Att spelets grafik är mer ointressant och faktiskt känns sämre än förra delen i serien gör inte saker bättre. Dessutom är bandesignen i THU sämre än de tidigare delarna, banorna är visserligen större men känns väldigt ointressanta. Ljudet och musiken är dock lika välgjord som tidigare och man kan nu bygga större och mer komplicerade banor än tidigare. Man kan nu även designa egna tricks och döpa dem vilket kan vara ganska kul. En annan nyhet är overturn-grinds, vilka gör att man kan byta från till exempel en nosegrind till en 5-0 utan att göra något hopp mellan trickbytet. Det skulle givetvis vara till mer nytta om inte spelet nu gick så snabbt att man knappt hinner uppfatta vilka trick som utförs.

Länge har Tony Hawk-serien varit en av mina absoluta favoriter, men serien blir bara sämre och sämre och i jämförelse med extremsportsspel som SSX3 är den här uppföljaren inget att komma med. Jag föredrar till och med mycket hellre att spela det milt berömda Wakeboarding Unleashed Featuring Shaun Murray eller varför inte att av de tidigare – och mycket bättre delarna – i Tony Hawk-serien. Tony Hawk’s Underground är ett spel som desperat försöker förnya sitt uttjatade spelkoncept med helt fel idéer. Rekommenderas inte.