7.5

Disney’s Extreme Skateboard Adventure

Text: McGyver

Disney’s Extreme Skateboard Adventure är baserat på grafikmotorn från Tony Hawk’s Pro Skater 4, men man har satt svårighetsgraden avsevärt lägre. Tricksystemet är sig rätt likt endast med den avvikelsen att tricken är anpassade för de yngsta spelarna, det vill säga långa combos existerar inte och namnen på tricken är ”disneyfierade”. Karaktärerna är självklart inte hämtade ur ovannämnda Tony Hawk-spel, utan utgörs av en drös gamla bekanta från diverse Disney-filmer såsom Toy Story, Lejonkungen och Tarzan.

Tröttnar man på att åka med de ”vanliga” Disney-figurerna kan man också välja att skatea med vanliga barn, i lite mer skate-relaterade miljöer med lite asfalt och trappräcken. Irriterande med detta spelläge är att jättebolag som Nokia och McDonald’s öppnat sin feta plånbok och spelaren möts av till exempel stora Nokia-reklamskyltar och andra anknytningar till deras produkter. Uppdragen har också blivit nerfläckade av reklamen, jag fann det rätt lustigt att till exempel leverera hamburgare och andra produkter jag själv har ätit, men det är bara så klent av företagen att ge sig på barn redan i den här åldern.

Karaktärerna har alla olika slags brädor, Simba har exempelvis sitt klippblock medan Timon sitter avspänt på Pumbaas rygg och låter svinet agera bräda. Miljöerna i spelet är färgglada och känns igen för den som sett filmerna i fråga. Vissa banor saknar nog lite detaljrikedom, men med tanke på att de är stora nog för att tappa bort sig på, är detta inget väsentligt problem.

Musiken går i samma anda som befintliga extremsportspel. Att skaka svinbakdel till toner av det här slaget i ett Disney-spel känns en gnutta förbryllande, men absolut inte malplacerat, tvärtom. Spelet stöder också funktionen som gör det möjligt att lyssna på musik från hårdskivan

Vill man sätta en mer personlig prägel på sin spelare finns också den möjligheten. Alla världens attribut finns att välja mellan, till exempel hudfärg, hårfärg och till och med enskilda kroppsdelars volym kan man förändra. Uppdragen får man när man samtalar med någon av de olika karaktärerna som strövar omkring på banorna – precis som i Tony Hawk-spelen. Banorna är fyllda till bredden med uppdrag och hemligheter och för varje uppdrag man klarar får man diverse egenskaper och prylar till sina skräddarsydda spelare eller tillgång till nästa nivå.

Det som gör just det här spelet roligt – i ett barns perspektiv – beror på att spelaren hela tiden känner att han har full kontroll i och med att kontrollen är mycket lätt att bemästra. Jag framhåller hela tiden att detta är ett spel för barn, men jag måste erkänna att jag själv har dragit på munnen framför det här spelet mer än en gång – ifall jag är barnslig eller bara vansinnigt lättroad kan diskuteras. Vill du ge de yngre – oavsett kön – ett varaktigt och barnvänligt spel i julklapp är det här ett bra förslag, men de äldre bör nog hellre sikta in sig på nåt av Tony Hawks spel.