8.5

Tony Hawk’s Pro Skater 4

Tony Hawk’s Pro Skater har gjort Hawk så känd att det öppnas Tony Hawk-butiker i USA och han blir en tecknad serie från Disney.

Det har blivit tradition att Activision varje år släppa en ny del i Tony Hawk’s Pro Skater-serien. Spelserien som revolutionerade hela skateboardgenren och fick Activision att inse att de hade en så kallad kassako i sina händer, vilket i sin tur ledde till att de startade ett varumärke vid namn O2 som endast ägnar sig åt att ge ut extremsportsspel. Alla spelen som ges ut under O2-varumärket grundas på Tony Hawks vinnande koncept och det är även Hawks spel som är roten till kreativitet i genren.

Varje uppföljare i serien har bidragit med en rad förbättringar, men allt som oftast har det gått under mantrat ”större och bättre”. Så kan man även säga om THPS4 – det är större och bättre. Grafiken har självfallet blivit uppgraderad en med mer detaljerade texturer och förmodligen ökade polygoner per sekund. Animationerna har blivit mer varierade med möjligheten att få bakåtvikt utan att ramla med mera. Banorna har blivit större, mer varierade och har nu även många fler höjdnivåer och hemligheter. Tidigare banor har varit ganska platta, utan några större topografiska skillnader, nu har det byggts på höjden och det gör att man kan åka upp flera våningar i till exempel ett parkeringshus.

De största nyheterna i THPS4 ligger i finslipningen av spelkänslan och det grundläggande spelupplägget. För det första så har de äntligen tagit bort det stressframkallande tidsmomentet, vilket att man fritt kan åka runt och göra precis som man vill. Tidigare har man haft två minuter på sig att åka på området och göra olika uppdrag, nu får man åka fritt hur länge man vill på banorna. Hur gör man då uppdrag undrar ni säkert? Dessa får man genom att prata med olika personer markerade med en stor pil över sig. Så snar man har pratat med en person, som givit spelaren ett uppdrag sätts givetvis klockan igång för att spelet ska bli utmanande. Dessa uppdrag är den här gången ännu fler och mer varierade än förut. Man får självklart samla ihop det klassiska ordet S-K-A-T-E, få över en viss mängd poäng och delta i tävlingar på samma sätt som de tidigare spelen i serien. Nytt är att en person kan dra igång en skatetävling på ett område på den banan man befinner sig på, man kan spela tennis med en kille som heter Bjorn, samla ihop ordet C-O-M-B-O i en och samma kombination och åka slalom på tid.

Ibland är de man får uppdragen av en av spelets kända proffsåkare och dessa har bidragit med sina egna röster. Bam Margers röst känner till exempel nog alla MTV-älskare igen från det galna programmet Jackass. Det gamla konceptet med pengar har fått återuppstå i THPS4, detta i kombination med Proffspoängen som man låser upp banor med. Pengarna man vinner eller samlar på banorna använder man för att köpa nya trick, hemliga banor, fusk och skatefilmer med mera. Man vinner även stat-poäng precis som tidigare, vilka används för att förbättra åkarens färdigheter. En ny färdighet som går att påverka den här gången är flip-speed, vilket påverkar hur snabbt man snurrar brädan när man gör flip-tricks.

Det grundläggande tricksystemet har även förbättrats så att fler tricks går att utföras utan att man behöver fylla specialmätaren. Man kan till exempel göra en trippel kickflip, dubbel hardflip och 540 flip utan att det är ett specialtrick. Dock är dessa fortfarande lite knepiga att utföra och kräver mer lufttid än de vanligare tricken så som pop-shuvit eller heelflip. Specialtricken har i och med detta givetvis blivit ännu mer extravaganta och är naturligtvis helt omöjliga att utföra i verkligheten. Trots att THPS serien aldrig gjorts för att tillfredställa riktiga skateboardåkares simulationsbegär så dyker det alltid upp några delar som visar att utvecklarna i alla fall fått lite hjälp av några riktiga skatare. Denna gång är det till exempel de legendariska skateboardplatserna Hubba hideout och Pier 17 i San Fransisco som dyker upp. För proffstokiga spelare kan jag även meddela att åkaren Bob Burnquist nu är tillbaka som spelbar karaktär.

Annars är sig det mesta likt, alla som spelet något av de tidigare spelen känner ingen karaktärer, märken och den höga musik- och ljudeffektskvaliteten. Hawk har berättat att han varit med och valt ut musiken och i soundtracken hittar man bland annat Public Enemy, Iron Maiden, Sex Pistols och Offspring.

Självklart finns även en enorm mängd extrabanor, hemliga karaktärer, fusk och filmer med flera hemligheter som kan spelas fram. Med andra ord är mycket sig likt ett år efter THPS3 släppts, men jag är inte den som klagar på ett välbeprövat och nästintill genialiskt spelupplägg som nu finslipats ännu mer. Vill man ha det absolut bästa extremsportspelet på hela tv-spelmarknaden, då köper man Tony Hawks Pro Skater 4 – oavsett vilket konsolformat man än äger. Roligare och mer beroendeframkallande spel får man leta med mikroskop efter.