6

Tony Hawk’s American Wasteland

Världens största extremsportspelsserie är tillbaka, den här gången med ännu en ny undertitel.

Skateboardlegenden Tony Hawk började sin spelkarriär med det banbrytande, fantastiska och enormt populära Playstation-spelet Tony Hawk’s Pro Skater. Många år har gått sedan dess och efter otaliga uppföljare till samtliga format är vi nu tillbaka till ett spel som tyvärr fortfarande känns skrämmande likt sitt original. De första uppföljarna i spelserien innehöll viktiga och genomtänkta nyheter som gjorde dem underhållande, spännande och intressanta men efter del tre i serien började allt bara gå utför då utvecklarna Neversoft verkade ha fått slut på deras en gång så briljanta spelidéer. Efter del fyra i serien så byttes namnet ut till Tony Hawk’s Underground och efter dennes uppföljare och säkerligen på grund av dessa titlars måttliga popularitet så försöker dem nu ännu en gång att byta spelseriens namn i hopp om att locka nya spelare.

Kontrollsystemet i spelet är praktiskt taget oförändrat ifrån Tony Hawk’s Underground. Det finns några smånyheter men de känns mest inlagda för sakens skull. Den stora nyheten i Tony Hawk’s American Wasteland ligger i möjligheten att nu även spela med en BMX samt att staden blivit större och friare med möjlighet att till exempel gå och klippa sig eller köpa nya kläder. Tony Hawk’s American Wasteland har precis som flera tidigare delar i serien både ett klassiskt spelläge med olika uppdrag så som att samla på sig bokstäverna i ordet skate eller att bara få höga poäng samt ett spelläge med handling. Jag föredrar det klassiska spelläget där det bara handlar om att åka och göra trick för handlingen i det andra läget är ärligt talat ganska meningslös.

Det börjar med att man får välja mellan fem olika okända skatare och sedan bär det av till staden Los Angeles med någon risig buss. Väl där träffar man den kaxiga Mindy som blir spelarens tränare i hur man är cool och trots att man påstås vara en nybörjare på brädan så kan man redan åka som om man vore stålmannen. I det klassiska spelläget finns det nu flera banor från tidigare Tony Hawk-spel så som shoppingcentret från det första Tony Hawk. Många av seriens tidigare välkända proffsskatare så som Chad Muska och Kareem Campbell har i detta spel bytts ut mot nya åkare så som Daewon Song, Stevie Williams och Tony Alva.

Tony Hawk’s American Wasteland har nästan precis samma grafik som alla de andra senaste delarna i Tony Hawk-serien. Animationerna till spelets skatare är ännu en gång återanvända och även ljudeffekterna känns igen. Det har nu tillkommit nya och ganska häftiga animationer när man ramlar på sin bräda, men det är ungefär där det roliga tar slut. Musiken i spelet är rockig men ganska ointressant. Spelet innehåller även lägen där man kan skapa en egen skatare eller en egen skatepark. Det finns även ett flerspelarläge både on och offline.

Jag kan inte komma på någon ordentlig anledning för någon att köpa det här spelet om ni redan äger något annat av de senaste spelen i serien förutom om ni är totalförälskade i allt vad denna innebär. Jag har åkt skateboard på riktigt i runt nio år och skulle bli helt överlycklig om Tony Hawk-serien återgick till sina glansdagar. Därför gläder det mig inte det minst att behöva säga det, men Tony Hawk’s American Wasteland är till största del ett enda stort waste-of-time.