The Plucky Squire
En trollkarl smider onda planer och den enda som kan stoppa honom är en käck liten väpnare. Häng med på ett sagoboksäventyr och ett friskt blandande av genrer i The Plucky Squire.
Det var en gång en liten modig väpnare som hette Jot som var med om äventyr tillsammans med sina vänner i fantasylandet Mojo. Men så hände det en dag att den onde trollkarlen Humgrump fick reda på att de alla är karaktärer i en bok med Jot som huvudperson och hjälte. Med hjälp av sin magi trollar Humgrump ut Jot ur boken vilket lämnar fältet öppet för Humgrump att ta över Mojo och skriva historien som han vill.
Det är premissen och inledningen i The Plucky Squire, ett äventyrsspel som på ett kreativt sätt blandar genrer och använder sig av metainslag. Till stor del utgörs spelvärlden av tecknade boksidor som det bläddras fram i genom att man når slutet på sidan, ofta med kameran placerad ovanifrån. Ibland lämnar man boken för att äventyra i den verkliga världen i mer realistisk 3D. Till detta kommer sidscrollande plattformssekvenser, minispel och bossfighter.
Allt är väldigt gulligt, charmigt och nyskapande vad gäller mixen av genrer. Det är dock inte perfekt. Dels blir flytet i spelandet lidande då det så ofta skiftas spelläge eller då allt avbryts för att berättarrösten ska säga något eller något ska förklaras. Dels är det lite buggigt – jag var under min genomspelning tvungen att ladda om spelet en handfull gånger på grund av karaktärer som fastnat eller dylikt. Det finns också små märkligheter som att det inte går att styra med styrkorset, inte ens i 2D-delarna, och att det finns en särskild hoppknapp men att det på de särskilda platserna som finns där man ska hoppa måste använda en annan knapp för att hoppa.
I det stora hela är intrycket positivt och The Plucky Squires kreativitet, berättarglädje och experimentlusta charmar. Beröm ska också ges för fina svårighets- och tillgänglighetsalternativ.