Fifa 18
8.5

Fifa 18

Fifa har vuxit till att det bara kallas Fifa som ett verb. Ska vi spela Fifa. Inte Electronic Arts fotbollsspel, eller Fifa fotboll eller vad det nu skulle kallas. Fifa räcker att säga för att man ska förstå att det handlar om att spela fotboll på en spelkonsol och få tänker nog att man menar den korruptionstyngda fotbollsorganisationen.

EA:s fotbollsspel har alltså lyckas bli synonymt med att spela fotboll på tv-spel, det trots hård konkurrens av Pro Evolution. Det är heller inte svårt att förstå att det blivit populärt. Fotbollsspelarna är kändisar som man ser i reklamer världen över. Man behöver inte ens vara fotbollsintresserad för att känna till Messi, Ronaldo, Neymar och Zlatan med flera. De har sina egna parfymer, säljer rakhyvlar och har egna klädmärken. Det har i och för sig lite med spelat att göra, men det är lättare att välja ett lag när man känner till någon som spelar i det. Sedan är lagen dessutom kända, deras varumärken dyker upp här och var. Vet inte hur många Manchester United- eller Barcelona-plagg man ser en vanlig dag i livet. Allt det där gör att man har någon form av grundintresse – helt ovetande i många fall – som gör det lättare att komma igång.

Sedan har nog alla i Europa spelat fotboll någon gång. Men behöver ju bara en boll. Andra sporter kräver mer. Med allt det där i bagaget blir fotboll snabbt det bästa valet att umgås med andra kring ett tv-spel. Alla fattar reglerna, de känner till lagen och spelarna. Det enda som behöver bemästras till någon grad är kontrollen. Och det vet ju alla att kompisarna inte riktigt vill lära ut kontrollen till fullo då man förlorar sitt övertag. Ruttet, men så är det.

Det är just när man spelar mot vänner som Fifa gör sig som allra bäst. Det är riktigt kul att sitta framför tv:n och vara arg på sina spelare, trycka på fel knapp eller tjura för att kompisen gjorde mål. Det är en lätt form av underhållning och en returmatch är bara ett klick bort. Det är också det här upplägget som gjort spelet så populärt inom E-sport.

Nu har spelets popularitet förklarats och inget har sagt som spelet, men det är nästan så man inte behöver gå in på det så värst mycket. Det är fotboll, man springer åt höger eller vänster och det gäller att göra mål. Det är upplägget i ett nötskal… Sedan att det är snyggt som sjutton och att de fått till kontrollen så man känner at man är i just kontroll över vad som händer gör att det attraktivt för nog för att vilja spela mer än bara partymatcher med kompisar.

Det finns självklart några irritationsmoment, men de överskuggas till största del av de bra sakerna och slutgiltigt handlar det bara om att Fifa 2018 är riktigt kul att spela.