8

Syphon Filter: Logan’s Shadow

Världens mest underskattade hemliga agent – Gabriel Logan – är tillbaka i ännu ett äventyr.

Jag har varit en fan av Gabe Logan allts sedan han dök upp på Playstation för länge sedan. Tre spel blev det där och alla var av mycket hög kvalitet. Det sista var upplagt som en film och tilltalade inte spelarna lika mycket som de två tidigare dock. Det kan även ha berott på att det släpptes långt efter att Playstation 2 lanserats. När Logan sedan gjorde intåg på Playstation 2 visade det sig att konceptet inte riktigt klarade transaktionen. Här trodde jag att det skulle vara slut på Syphon Filter-spel, men lyckligtvis hade jag fel.

Syphon Filter gjorde intåg på Sony PSP. Intialt tänkte jag, skeptiker som jag är, att det bara var ett sätt att få några bra titlar till den relativt misslyckade bärbara enheten. Där hade jag, lycklitivs, helt fel. Det visade sig att de utgick från Playstation-spelet, men att det blev helt nya spel. Det första spelet som kom för lite över ett år sedan gav jag fyra i betyg och det var – och är – det bästa spelet hittills till PSP.

Nu kommer en uppföljare och även det här spelet håller en enormt hög klass. Det som är problemet är att det är mer av samma. Det är i och för sig inte fel, men som en kräsen spelare vill i alla fall jag överraskas med något i varje spel. Nyheter finns, det har kommit fler sätt att på ett tyst sätt döda sina fienden. Det räcker inte med att bara gå fram och eliminera en fiende nu för tiden som alla känner till, helst ska de sänkas på ett ganska obarmhärtigt och spektakulärt sätt. Man kan också skjuta över kanter utan att sticka upp huvudet, vilket är något jag själv skulle göra om jag hamnade i liknande situation. Eller, jag skulle låtsas vara död eller gömma mig ärligt talat.

I Logan’s Shadow får Logan hoppa i ett uppdrag där han får knapphändig information, vilket han är grymt missnöjd med. Längs vägen tar han själv reda på varför han fått den här värdelösa informationen och ser till att ansvariga får vad de förtjänar. Alla uppdrag är inte sanktionerade, utan Logan får agera själv och gör det gärna med vad som står på spel.

Kontrollmässigt är spelet bra, eller så pass bra som det kan vara på en PSP som bara har en analog kontroll. Grafiken är också av bra klass och ljudet går väl heller inte att klaga på. Jag gillar ju Gabriel Logans röst, vilken tillhör John Chacon – som är känd för precis inget annat.