8.5

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 har något för alla

Enkla verktyg till de skapande eldsjälarna, matig kampanj till de spelsugna Marioentusiasterna och flera onlinelägen till de tävlingsinriktade deltagarna.

Bygga eller spela
Det må inte vara samma perfekta giftermål som Super Mario Maker var till Wii U (där hårdvaran och mjukvaran var som gjorda för varandra) men uppföljaren har ändå noggrant byggts inom ramarna för vad som funkar för Nintendo Switch. Vill du bygga eller vill du spela? Det är frågan som ställs när spelet drar igång.

Byggare Bob
Vill man bygga slussas man vidare till de välutvecklade verktygen för att bygga banor. Här har det möblerats om lite för att passa det nya kontrollschemat och det flyter på väldigt bra. Som exempel kan nu två spelare bygga en bana tillsammans, vilket är en rolig utveckling. När Switchens är handhållen kan man rita ut banorna direkt på skärmen, precis som i föregångaren. Möjligheterna är praktiskt taget oändliga, Nintendo har gjort det enkelt att forma något ur ens fantasi. Temat Mario 3D World är ett utmärkt tillskott då det kommer med flera unika byggklossar att leka med.

Mer spel, mindre bygg
Vill man spela slussas man istället vidare till kampanjen där Mario får i uppdrag att bygga upp prinsessans slott, efter en olycklig miss från hovets jycke. Här ska spelaren klara av banor designade av Nintendo själva och sedan – med guldmynten som ges i belöning – betala för varje enskild fas i återupprättandet av slottet. Prinsessan vill ha ett stort slott och det finns massor av underhållande banor att klara av, här finns många speltimmar att hämta.

Spela andras banor
Någonstans där mittemellan kan man kliva ut online och spela banor byggda av andra spelare, för det krävs en betald prenumeration av Nintendo Switch Online. Med många filterfunktioner går det att se vad som är hetast just nu i olika kategorier, till exempel pusselliknande banor, tidskänsliga banor eller varför inte de löjligt supersvåra banorna? Varje bana loggar en hel del rolig information som gör det enkelt att få en överblick, hur många som gillat och snabbaste tiden den klarats på för att nämna några. Den stora nyheten är att kunna spela banorna med tre andra spelare, antingen tillsammans i ett lag eller som motståndare. Det är otroligt roligt att kopplas ihop med främlingar och tävla på banor man aldrig tidigare spelat. Vad som helst kan hända när banorna väljs slumpmässigt och varierar kraftigt i kvalitet. Vassa spelare belönas med rankningspoäng som kan skrytas om när tillfälle ges.

Onlineläget lämnar lite att önska
Tyvärr lämnar dessa onlinelägen en del att önska, det går till exempel inte att självmant skapa en grupp med spelare och sedan välja en specifik bana ihop. För mycket sker utanför spelarens kontroll vilket känns lite trist när potentialen är ännu större än vad det ger sken av. Att slumpmässigt kastas in med främlingar på märkliga banor är kul, men valmöjligheten borde finnas där. Ofta när man spelar med andra människor laggar det också förskräckligt mycket, till en nästan ospelbar grad.

Värdig uppföljare
Få valmöjligheter online och dålig nätkod till trots, Super Mario Maker 2 är en värdig uppföljare till sin populära föregångare. Som vi redan sett med det första spelet kommer spelarna hålla denna fackla vid liv många år framåt, då människans fantasi inte har några gränser. Super Mario Maker 2 är något vi rekommenderar starkt, speciellt för alla med Nintendo Switch Online.