7

Story of Seasons: A Wonderful Life

Story of Seasons: A Wonderful Life

Recension: Ptr

Ta hand om trädgård och djur, lär känna nya vänner och känn lugnet. Ingredienserna i Story of Seasons: A Wonderful Life känns igen från allehanda moderna simulatorer trots att spelet egentligen har 20 år på nacken.

Livssimulator
Numera vimlar det av lättsamma vardargs-, lantbruks- och trädgårdssimulatorer, men för 20 år sedan såg det annorlunda ut. År 2003 släpptes Harvest Moon: A Wonderful Life, ett spel som idag ses som en föregångare i genren. Story of Seasons: A Wonderful Life är en modernisering av detta spel och frågan är hur det står sig mot nyare titlar.

Man kan konstatera att mycket känns bekant om man spelat andra spel i genren. Story of Seasons: A Wonderful Life inleds med att man tar över ett hus på landet. Man har ett trädgårdsland och några djur och i närheten finns en by med diverse invånare som man kan prata med. En dag i spelet kan innehålla att man planterar och skördar växter, tar hand om djuren, köper och säljer varor, utforskar byn och närområdet, pratar med spelkaraktärer och kanske utför något litet uppdrag åt någon, samt fiskar och lagar mat. En punkt där spelet skiljer sig från många andra spel i genren är det stora fokuset på relationer och familj och att detta verkligen är en central del i spelet – man gifter sig och skaffar barn till och med. Tempot är också långsammare än i många nyare spel och det gäller att man som spelare har både tid och tålamod. Men det är väl lite poängen med spelet, att fly verklighetens stress och måsten för att istället uppleva en lugnare tillvaro.

Charmigt
Vad gäller grafiken har den piffats upp lite men det märks att det inte är något helt nytt spel. Den funkar ändå och allt är så där japanskt gulligt och charmigt. Kontroller och menyer är också lättanvända och genomtänkta. Det makliga tempot kan ses som både en styrka och en svaghet och vissa kan nog tycka spelet är enformigt, men gillar man genren är detta ett mysigt och välgjort spel.