8.5

Starfox Adventures

Fox McCloud har tagit steget ur sitt rymdskepp och vandrar till fots för att rädda solsystemet.

Kan Nintendos stjärnräv lysa lika starkt som Marios solsken eller har det lite för många li(n)knelser med Zelda?

Det första och samtidigt sista Gamecube spelet från det legendariska spelföretaget Rare har anlänt. Starfox Adventures började precis som Eternal Darkness gjorde, nämligen som ett Nintendo 64-projekt. Jag har till och med spelat Nintendo 64-versionen på en ECTS-mässa (Electronic Computer Trade Show) i London för några år sedan. Fast det var innan Starfox-licensen kom in i bilden, då hette spelet endast Dinosaur Planet. Ni kan alltså själva räkna ut hur otroligt länge Nintendo-spelare fått vänta på det här spelet.

Även om jag visserligen känner igen några små delar av spelet från Nintendo 64-versionen skulle det vara så gott som omöjligt för någon som inte haft nöjet att prova spelet att gissa att det här spelet började som ett N64-spel. Starfox Adventures är som sagt Rares första och sista Gamecube-spel då de blivit uppköpta av Microsoft och kommer numera att producera Xbox-spel. Det är givetvis en stor förlust för alla Nintendo-älskare, men nu såhär andra gången – tänker på Square som flyttade Final Fantasy till Playstation – har vi lärt oss att sånt här händer. För er som inte spelat tv-spel så länge eller aldrig ägt en Nintendo-konsol tidigare kan jag meddela att det var Rare som gjorde en stor del av de framgångsrikaste Nintendo 64-titlarna, däribland klassiska James Bond: Goldeneye 64, Perfect Dark och Banjo Kazooie. De har även det kontroversiella Conkers Bad Fur Day på sitt samvete.

I Starfox Adventures Dinosaur Planet antar du rollen som rymdhjälten Fox McCloud, ledaren för rymdgänget Starfox. Men det här spelet är ingen uppföljare till de två tidigare delarna i Starfox-serien som hade namnen Starwing och Lylat Wars i Europa och namnen Starfox och Starfox 64 i USA. Det här är mer som en spin-off då spelkonceptet mest liknar det i The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64. Det är alltså ett äventyrsspel som är kraftigast baserat på pussel och utforskning och inget shoot’em up som Starfox tidigare varit känd för. Däremot finns det några flygande skjutbanor kvar för att tillfredställa fansens av klassiska Starfox. Starfox Adventures handling cirkulerar kring den inte så fantasifullt döpta planeten Dinosaur Planet. Där en ond dinosaurieliknande figur vid namn General Scales har stulit alla planetens magiska stenar och planerar att styra över dess invånare med dem. Detta har även resulterat i att planeten håller på att falla i bitar och om den gör det ligger hela Lylat-solsystemet i fara. Till solsystemets räddning kommer – fanfar – Starfox in i bilden för att försöka stoppa General Scales och återinrätta fred i galaxen.

När Fox landar på Dinosaur Planet med sin Arwing får han inte ha sin trogna laserpistol med sig då uppdraget kräver att han räddar planeten och inte spränger den i bitar som han är van med. Efter en mycket kort period av utforskande hittar man dock en magisk stav som man kan använda på många sätt. Att man kan slå till någon med den är ju självklart, men man kan även lyfta stenar, skaka frukter från träd, hoppa extra högt och skjuta eldbollar för att nämna några andra praktiska stavfunktioner. När man möter en fiende så låser sig skärmen och spelaren på fienden – på samma sätt som den gjorde i Zelda-spelet The Ocarina of Time – och på så sätt blir striderna mer strukturerade och fightspelsliknande. De flesta av dessa fighter är ganska lätta och går ganska snabbt att avklara, men de är häftiga och underhållande så länge de varar. Efter en bit in i spelet får även Fox en liten medhjälpare i form av en ung dinosaurie som tydligt efterliknar en Triceratops. Denna figur kan hjälpa Fox ur många knepiga situationer genom att gräva hål, spruta eld eller lukta till sig hemligheter. Ett realistiskt men lite irriterande inslag är att Fox måste mata sin medhjälpare med svamp då och då för att han ska orka hjälpa till. Fox själv kan klara sig veckor utan varken mat eller dryck – hur nu det går ihop. Starfox Adventures har en både gullig och cool stil på samma gång. Vissa kanske tror att rävar och dinosaurier endast är ansedda för lite yngre spelare, men det här spelet innehåller tillräckligt mycket attityd och karaktär så att ingen äldre spelare ska behöva skämmas över att köpa det.

Det märks ibland att vissa av de grundläggande banstrukturerna är avsedda för en konsol med 64-bitars kapacitet. Förutom det och att det stundvis kan sjunka i skärmuppdateringar och att det ibland påminner lite för mycket om Ocarina of Time så finns det nästan ingenting man kan klaga på i det här spelet. Det har otroligt imponerande detaljrikedom, ljuseffekter och texturer, underhållande handling med bra karaktärsröster, mycket välgjorda animationer, lång livslängd, mycket stämningsfull musik i stil med en Steven Spielberg-film, kluriga pussel och snabba och häftiga action sekvenser. Hade spelet haft ett mer nyskapande spelkoncept, ett flerspelarläge eller varit ett ytterst lite mer välgjort spel i allmänhet så hade det fått absolut topp betyg, men som det står nu finns det inget stort att klaga på – Fox har äntligen lyckats fastställa sin välförtjänta stjärnstatus och bevisat att han kan mer än att flyga Arwing och skjuta laserpistol. Det är ett allmänt spelfaktum att Rare ytterst sällan misslyckas och Starfox Adventures Dinosaur Planet är inget undantag. Tycker du om Fox McCloud, Slippy Toad, och Peppy Hare? Tycker du om dinosaurier och rymdäventyr? Tycker du om Ocarina Of Time? Eller tycker du helt enkelt bara om spel av riktigt hög kvalitet? Då kommer du tycka om Starfox Adventures – så enkelt är det.