7.5

Star Wars: Clone Wars

Text: Burre.

Det andra Star Wars-spelet till Gamecube är här. Nu får spelaren vara en av hjältarna från den andra filmen i serien.

Clone Wars är det andra Star Wars-spelet som släpps till Gamecube och till skillnad ifrån Rogue leader, som var det första spelet, som handlade om episod fyra till sex, så handlar Clone wars om episod två. I spelet får spelaren axla rollen som Jedikrigarna Mace, Anakin och Obi-wan, genom olika delar av historien. Spelet utspelar sig på en rad olika planeter och spelaren kommer att – förutom att vandra till fots – få styra tanks, så kallade walkers och rymdskepp med flera.

Rouge Leader, som släpptes till Gamecube samtidigt som konsolen, fick mycket uppmärksamhet på grund av sin snygga grafik, och Clone Wars gör inte spelaren besviken på den punkten heller. Banorna innehåller rikligt med grafiska effekter och detaljrikedomen på så väl skepp som miljön i sig är hög. De enda egentliga grafiska missarna i spelet är att bildfrekvensen sjunker under intensiva strider samt att animationerna ibland är ganska stela. Speciellt under de delar utav spelet då man behöver gå runt till fots. Menyerna ser lite fantasilösa ut och videosekvenserna mellan banorna kunde ha varit bättre, men i övrigt så ser det mesta väldigt bra ut.

Ljudet är som vanligt i Star Wars-spel en central del. Den klassiska Star Wars-musiken finns så klart med och låter pampig som vanligt och det finns även en hel del andra bra musikstycken som blandar sig bra in med det man ser på skärmen. En del av talet känns ganska stelt och tråkigt vilket förstör lite av den annars ganska trevliga ljudupplevelsen som spelet bjuder på. Ljudeffekterna är även de välgjorda och det smäller och mullrar ordentligt när man står mitt i stridens hetta. Allt från ljud ifrån vinande laserskott till brummande ljussablar finns med. Spelet stödjer även Dolby Pro Logic II, så om du har en sådan förstärkare så har du nu skäl att använda den.

Kontrollen i spelet är mycket bra, oavsett vilket skepp eller tank man manövrerar så känns kontrollen smidig och exakt. Den analoga kontrollen gör att man kan göra precisa och effektiva manövrar i de mest häktiska av situationer. Siktet fungerar bra och ger information om hur mycket liv motståndaren har kvar, vilket gör det lätt att välja ut sina mål strategiskt. Förutom de valiga vapnen så har alla fordon även ett specialvapen och en specialfunktion, turbo eller sköld till exempel. Detta gör att spelet får lite mer djup och att man måste planera sina anfall lite mer, istället för att bara ramma fienden framifrån.

Allt som allt är Clone Wars ett bra spel och något som både Star Wars-fans och anhängare av action genren bör titta närmare på. Spelet är inte perfekt. Det hackar lite ibland, även om det mestadels inte gör något, och det är en linjär historia och ett inte så långt spel. Clone Wars är välgjort och har ett flerspelarläge och lite bonussaker som kompenserar för en del av det.