8.5

Mat Hoffman’s Pro BMX 2

Hoffman är snyggare och bättre än någonsin – spelet är ett måste för actionsportsfans.

Mat Hoffman tillhör legenderna inom BMX och som alla legender har han kastat in handduken, lagt hojen på hyllan eller vilken liknelse man nu vill använda. Precis som alla andra legender är en avslutad karriär inte en avslutad karriär – utan en möjlighet för comeback. För nog var allt Hoffman med i årets upplaga av X-Games och inte nog med det, han såg till att göra världens första ”900 No Hander” – vilket alltså är att rotera två och ett halvt varv i luften utan att hålla i styret. Ofta är det så att de aktiva slutar tävla aktivt, men de slutar inte totalt utan fortsätter köra de lukrativa uppvisningsshowerna.

Hoffmans andra spel är inte bara en uppföljare, utan utvecklarna har verkligen fått slita hund för att hålla jämna steg med Acclaims konkurrerande BMX-spel Dave Mirra Freestyle BMX 2, vilket är det bäst säljande BMX-spelet. Hoffmans första spel var en besvikelse och kunde inte alls hålla jämna steg med Mirra, nu är det en helt annan sak. Hoffmans andra spel är större, snyggare och bättre – det märks direkt.

Upplägget är det ”nya” inom actionsportspelen, i stället för att få två minuters access till ett område där man ska utföra ett antal tricks får man nu åka runt fritt och i stället leta upp personer som tilldelar ett uppdrag. Uppdragen har begränsad tid och man kan säga att allt är precis som tidigare, bara att man har fri åktid i stället för en skärm som säger vad man ska göra på banan. Det gör att spelet känns större, trots att det är detsamma.

Hela spelet handlar om en resa, en så kallad road trip, som Hoffman och några kollegor även gjorde i verkligheten. Hela resan är filmad och det finns massor, med betoning på massor, av filmmaterial. Den röda tråden i spelet är bussen de färdas i under resan, den kan man återvända till och sedan bege sig till en annan destination när denna är upplåst.

Första spelet var inte dåligt, men det var inte speciellt imponerande heller. Dave Mirra som inte var lika sofistikerat, utan mer av ett arkadspel, spöade Activisions kreation med cykellängder. När Mirras andra spel dök upp, vilket var ännu bättre än det första, tvingades Activision satsa stenhårt för att kunna sno marknadsandelar och det är enormt positivt för oss gamers. De har verkligen ansträngt sig och både kontroll och tricks är mycket genomarbetade. Det har även adderats flatland-tricks, det vill säga sådana som man utför när man inte är i luften. Ett helt nytt trick som Hoffman själv uppfann finns med, det fick fansen döpa via hans hemsida och namnet blev inget annat än ”cock block”. Vilket är något som en kille gör mot en annan kille när han stöter på en tjej, han går emellan de tu och tar över situationen. Flatlandtricksen gör att man kan förlänga ett trick på ett bra sätt och klämma ur lite extra poäng.

Svårighetsgraden är inte den lägsta, det blir snabbt relativt avancerade uppdrag. Många av dem har jag för tillfället inte en aning om hur de ska utföras. Till och med på första banan har jag haft ett problem, det är faktiskt inte löst ännu. Banorna är varierande och vissa uppdrag är riktigt smarta, banorna används verkligen maximalt.

Jag har fått frågan om hur Hoffman mäter sig mot Mirra och det har jag svårt att svara på. Det är en viss skillnad mellan spelen, Mirra är lite mer arkad och Hoffman lite mer åt simulatorhållet – även om det absolut inte är en simulator. I dagsläget drar Hoffman det längsta strået, men då ska noteras att Mirra funnits ute över ett år och det är nästa spel i Mirra-serien som egentligen ska jämföras mot Hoffman 2. Ville bara säga det då jämförelsen är lite ojust för Mirra. Helt klart, oavsett jämförelsen, så är Mat Hoffman’s Pro BMX 2 ett jättebra actionsportspel och gillar man BMX är det ett självklart köp.