8.5

SSX Tricky

SSX var det första spelet som var skapat bara för Playstation 2 och var därför det spelet som utnyttjade konsolen bäst – nu har det gått ytterligare ett år och EA har lärt sig utnyttja konsolen ännu bättre.

Förra årets stor överraskning till Playstation 2 var snowboard spelet SSX (Snowboard Super Cross). Ingen förväntade det att vara så bra som det var och många ansåg det som det bästa snowboard-spelet någonsin. Efter den enorma succén började Electronic Arts att utveckla ett nytt spel i serien. De kallade det SSX DVD och det var då mest ansett som en uppgradering av det ursprungliga spelet. Efter över ett helt års arbete så hade de gjort så många förbättringar att det istället blev en uppföljare som fick namnet SSX Tricky.

Hjärnan bakom SSX och SSX Tricky har minst sagt kvalificerade meriter, han har nämligen skapat hela boardercross-sporten. För er som inte vet vad det är, så är det den mest populära tävlingsgrenen inom snowboarding och den sport som de flesta snowboard spel bygger på. SSX Tricky ligger på en DVD-skiva och som de flesta DVD-filmer så innehåller den en massa filmer och klipp om utvecklingen av produkten. Detta gör att man faktiskt uppskattar spelet mycket mer när man vet hur mycket slit och arbete som ligger bakom allting. Man får se intervjuer med de som gjort spelet, de som gjort musiken och de som gjort rösterna i spelet.

Jag har aldrig tidigare sett ett spel där så många kända skådespelare gör rösterna. Varje karaktär får i och med att det är proffsskådespelare en stark personlighet. Det finns till exempel den breakdance dansande Eddie med röst från David Arquette (Scream-filmerna), den sexiga Elise med röst från Lucy Liu (Charlies Änglar, Allie McBeal), den tjocka och fula Luther med röst från Oliver Platt (Don’t say a word), den spirituella och godhjärtade Brodi med röst från Billy Zane (Titanic, Fantomen) och coola Seeiah med röst från sångerskan Macy Gray. Till musiken i spelet har EA lyckats gräva fram en gammal Run DMC-låt som heter Tricky och trots att den är väldigt passande så används den lite för mycket i spelet – till slut blir man nästan galen av att höra den. Annars är musiken i SSX Tricky väldigt bra och man hittar låtar från bland annat Beastie Boys-DJ Mix Master Mike.

SSX Tricky är en uppföljare till SSX och är därmed väldigt lik sin föregångare i grunden. Efter man valt sin karaktär får man välja vilken speltyp man vill spela. Det finns ”Race” och ”Show-Off”. I ”Race”-läget handlar det att komma först i mål, men även här krävs det att du gör trick eftersom man ökar sin boost-mätare när man gör trick och denna används för att få extra fart. I ”Show-Off” så gäller det att få över en viss poäng på banan för att komma vidare. I SSX Tricky har EA ändrat så att de två olika speltyperna fått lite mer variation genom att sätta ut en massa extra hopp och extra rails (räcken) på ”Show-Off”-versionerna av banorna. Detta gör att banorna känns annorlunda när man spelar igenom dem i de olika speltyperna. En annan nyhet är att när man fyllt sin boost-mätare till max så får man något kallat ”Tricky”, vilket gör att man har ungefär 20 sekunder på sig att göra ett så kallat ”Über trick”. Dessa trick är svåra och kräver att man hoppar riktigt högt. Klarar du ett av dessa extrema trick så får du en bokstav i ordet Tricky och när du fått alla bokstäver så har du evig Boost för resten av banan. Dessa Über Tricks är otroligt häftiga och fantasifulla och skiljer sig från vilken karaktär man använder, alla karaktärer har sin personliga Über Tricks. Vissa karaktärer breakdansar på brädan i luften, andra snurrar den som en helikopter eller rider på den som en galen tjur ungefär. Det är minst sagt de galnaste tricken någonsin i ett snowboard-spel och de ökar spelvärdet i SSX Tricky markant. När man spelar Race-läget har det också lagts till att man nu har vänner och fiender genom spelets gång. Om du alltså tacklar ner en motståndare så blir denne sur på dig och kanske hämnas senare. Är du snäll mot andra och inte tacklar dem så blir du kanske vän med dem och då hjälper de dig om de kan. Det här ger spelet en lite mer strategiskt spelkänsla, eftersom du inte bara kan tackla ner alla som kommer i din väg. Mellan banorna får man se snygga små filmer där karaktärerna pratar lite med sina vänner och fiender. SSX Tricky innehåller två helt nya banor och alla de åtta från det ursprungliga SSX. Dessa åtta gamla banor är helt omgjorda och känns nästan som nya banor. De är större och ännu mer spektakulära den här gången. Grafiken i SSX Tricky påminner väldigt mycket om den i SSX, men det finns förbättringar här och där. Snyggare ljuseffekter är en av dem, fler polygoner är en annan och för er perfektionister där ute så flyter det här spelet betydligt mjukare än vad det svagt hackande SSX gjorde.

Är du en erfaren SSX-spelare kan du klara igenom SSX Tricky med en karaktär under en dags intensivtspelande. Men alla karaktärer har sina starka respektive svaga punkter och sina egna trick. Därför kan man spela om spelet med flera karaktärer utan att tröttna. Även om man slagit poängrekordet på en bana kan man ju alltid gå tillbaka för att maxa dina gamla poäng eftersom spelet är så otroligt underhållande att spela. Att spela två samtidigt mot varandra är också väldigt kul och förhöjer spelets livslängd väldigt mycket. SSX Tricky är ljusår ifrån en snowboard-simulator och det är heller inte meningen – det är ett fantasifullt spel där det alltid händer någonting. Det finns enorma hopp, räcken, massor av hemligheter och det blir aldrig en lugn stund. Till skillnad från många andra arkadliknande spel så har SSX Trick ett sånt djup och en så stark personlighet att det nästan skulle kunna kvalificeras som en livsstil. Det blandar snowboard med skateboarding och skapar på så sätt någon sorts egen sport.

SSX Tricky är mycket mer än bara en uppgradering av SSX, det är det bästa snowboard spelet genom tiderna. Spelets bas är dock samma som det första och har man spelat sig less på det bör man nog testa innan man köper. För dem som inte har spelat första av någon andledning – då är SSX Tricky ett av de bästa köpen inom actionsportgenren. Hittar ma det här spelet i julstrumpan får du garanterat en riktigt god jul.