Slain: Back from Hell
7

Slain: Back from Hell

Slain: Back from Hell ser ut som ett övervuxet omslag till ett heavy metal-album och är lika hårdnackat som musikgenren det inspirerats av.

Spelaren väcks mot ens vilja upp från de döda av gudarna som är i behov av hjälp. Med svärd i ena handen och magiska projektiler i andra börjar en resa genom groteska miljöer och oförlåtande monster i hopp om att få vila i frid för all framtid. Som sällskap har man ett stenhårt soundtrack som andas heavy metal, efter varje boss headbangar spelaren för att tillfredsställa gudarna. Även de kortfattade dialogerna är fullkomligt stenhårda, allt görs med sådan dedikation utan någon glimt i ögat vilket ger spelet en respektingivande elegans.

Slain: Back from Hell är ett tvådimensionellt plattformsspel med fokus på strider. Det har små fläktar av pussel men majoriteten av tiden går ut på att besegra beväpnade skelett, ruttna träd och andra vidriga skapelser. Det finns inte många attacker till förfogande vilket lägger vikt på att utnyttja de förmågor som finns. Spelaren är tung och kan inte avbryta animationer för att snabbt undvika fiendens framfart. Man behöver vara metodisk och lite försiktig för att klara sig, med en vältajmad blockering ges möjligheten att dela ut extra skada. Lyckligtvis finns det lite checkpoints under banans gång, misslyckanden är därför inte fullt så påfrestande.

För alla som vill spela något utmanande är Slain: Back from Hell ett bra alternativ. Var beredd på motgångar bara, för svårighetsgraden är verkligen inte något för alla.