5

Robot Wars – Arenas of Destruction

Text: Caracarn.

Tv-programmet är inte speciellt bra, rätt dåligt faktiskt, och tv-spelet är om möjligt ännu sämre.

Robot Wars bygger på den engelska tv-serien med samma namn som visats på TV4, så de som har sett den kommer att känna igen sig direkt. Det hela går ut på att två – eller flera – hemmabyggda radiostyrda fordon möts i en arena där de pucklar på varandra med olika hjälpmedel tills endast ett fordon fortfarande kan röra på sig. Och nu pratar vi inte om några högteknologiska fordon, utan de påminner mer om – riktigt fula – radiostyrda bilar med påbyggda vapen. Dessa vapen varierar från yxor, hammare och motorsågar till avancerade anordningar för att kunna välta motståndarens robot så att den landar på taket och blir satt ur spel.

Det finns flera olika arenor som man kan drabbas samman på, vilka man låser upp allt eftersom man vinner olika turneringar. Den första arenan är samma som finns med i tv-serien. För de som inte sett programmet så är det ett rektangulärt område, med en 2 decimeter hög vägg runtom. På banan finns det några hinder, såsom eldkastare, spikar och ett stort hål man kan trilla ner i. I varje hörn står även en så kallad hushållsrobot som attackerar en om man kommer för nära. Dessa är även de radiostyrda och kontrolleras av spelledarna. De är för övrigt ganska brutala och kan med lite otur göra skrot av ditt hemmabygge på några sekunder.

Detta är den enda banan som fungerar riktigt bra, då de andra är konstigt uppbyggda och inte har någon ordentlig struktur. De ligger i och för sig på lite exotiska ställen som till exempel ett oljeborrtorn i Nordsjön – om man nu kan kalla det exotiskt, kanske annorlunda är ett bättre ord.

Varje strid håller på ungefär tre minuter. Under den tiden ska man slå, hacka, knuffa eller välta på sin motståndare så att hans fordon förstörs. Om ingen av fordonen är förstörd inom tiden bedömer domarna vilken robot som anses ha varit bäst.

Vad det gäller turneringarna så har du till att börja med bara två att välja på. När du har vunnit dem så får du pengar så att du har råd att ställa upp i andra turneringar eller bygga på din skapelse med nya delar. I den första turneringen måste du vinna fem matcher i rad för att ta hem segerbucklan. Om du råkar förlora en av matcherna så får du börja om från början. Det finns även turneringar som är en variant på ”herre på täppan”. Upp till sex fordon ställs mot varandra och den som är kvar sist eller har kämpat bäst vinner.

Styrningen i spelet är oerhört trög och det går knappt att svänga samtidigt som man kör. Man kan ha två vapen på sin robot vilka man kan använda samtidigt och det genomförs via frenetiskt tryckande på knapparna.

Det ska nämnas att det tog mig ungefär 10 försök att komma på en bra taktik för att vinna första turneringen. Efter att ha suttit och svurit åtskilliga gånger åt spelets domare, som verkar slumpa fram vinnaren, så lyckades jag modifiera om min robot så att jag hade en chans att vinna. Jag gjorde den snabb, med larvfötter istället för hjul och med en anordning för att välta motståndaren. På detta sätt så vann jag alla matcher på under trettio sekunder genom att köra in i motståndaren och sedan välta dem direkt.

Striderna i spelet är ganska meningslösa. Det finns två huvudstrategier som fungerar bra i nästan alla lägen. Dels kan man köra in i motståndaren och välta honom upp och ner, eller så knuffar du honom så att han åker in i ett hörn och blir mosad av hushållsrobotarna. Herre på täppan-striderna är lite underliga. Det är mer alla-mot-dig, då alla de andra robotarna verkar tycka väldigt illa om just dit hemmabygge.

Grafiken är inte speciellt vacker utan påminner mer om ett Playstation-spel. Ljudeffekterna består av lite metalliskt dunkande och de som sett tv-programmet kommer att känna igen kommentatorn som är densamma. Han blir oerhört tjatig efter ett tag då det inte är någon variation, dessutom händer det att han ligger fem sekunder efter. Det finns en rolig funktion i spelet där man kan bygga i ordning sin egen robot för de pengar som man har tjänat ihop under turneringarna. Det finns en massa olika vapen, motorer, ramar och annat material som man kan bygga med. Det går även att sätta på extra saker, till exempel en fransk flagga eller en teddybjörn.

Sammanfattningsvis kan man säga att Robot Wars är ett värdelöst spel. Jag tröttnade efter ungefär en kvart och fick tvinga mig själv att fortsätta spela. Striderna är enformiga och blir oftast ett kaos, speciellt om det är sex fordon samtidigt. Grafik och ljud är inget att hurra över. Den enda bra saken i hela spelet är egentligen att man kan bygga ihop sin egen ”slagskämpe”. Det kan vara kul en liten stund och det är det enda som förhindrar mig ifrån att sätta en nolla i betyg.