8.5

Riddick: Escape from Butcher Bay

Vin Diesels röst lyckas lyfta inlevelsen helt på egen hand i ett annars mycket bra spel.

Gillade du filmen Pitch Black? Det gjorde jag, men själva filmen, utan skådespelaren Vin Diesel som jag inte hade sett tidigare. Han var stenhård och i actionfattiga tider måste man uppskatta sådant. Nu är hen tillbaka med en ny film baserad på karaktären ur Pitch Black, Richard B. Riddick. Många tror nog att det här spelet är baserat på filmen, men så är inte fallet. Spelet med den långa titeln The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay utspelar sig innan de två filmerna och har alltså en helt egen story.

Riddick: Escape from Butcher Bay är dessutom utvecklat i Uppsala, vilket gör att man som svensk tycker det är lite extra intressant.

Spelet går ut på att Riddick hamnar i lite olustiga situationer och han finner sig självklart inte i dem. Man ser allt ur karaktärens ögon, förstapersonsperspektiv alltså. Längs vägen kan man hitta vapen och dessa kan man använda fligit för att nå sitt mål.Spelkontrollen är bra och grafiken är snygg. Ibland kan jag irritera mig på att det kan vara svårt att se var man exakt befinner sig och det är då Riddicks egen skugga som ställer till det. Det är ingen stor sak, men i alla fall.Där spelet växer är i inlevelsen. Vin Diesels röst är så fruktansvärt tung att – nästan – allt han säger blir trovärdigt. Säger han att han ska göra en sak, då vet man att han kommer att göra det. Förutom Diesel har det radats upp massor av kända skådisar som lånat ut sin röst, däribland Michael Rooker som alltid brukar spela en sliten råbarkad typ.

Riddick: Escape from Butcher Bay är ett jäkligt bra spel för alla som gillar action och förstapersonsspel med lite mer innehåll än bara skjuta-skjuta.