7.5

Red Dead Revolver

Ännu ett våldsbenäget spel från Rockstar.

Rockstar är kända för att göra kontroversiella spel. Ibland kan de passera gränsen för vad som är smakfullt. Att man belönas med bonushälsa om man ligger med en prostituerad i GTA3 eller när man mördar folk på bestialiska sätt i Manhunt. I Red Dead Revolver är det också en massa våld, men det är vilda västern och inte värre än i de filmer som funnits allt sedan John Wayne var the man.

Yngligen Red får se sin familj mördas och lyckas fyra av ett skott mot förövaren. Skottet är välriktat och skjuter av ena armen på denne. Sedan förflyttar sig handlingen i spelet fram i tiden till Red blivit en vuxen man. Han lever på att jaga bovar och inkassera det pris de har på sitt huvud. Utan att det är sagt, så letar han efter sin familjs mördare också. Det är här som spelaren kommer in i handlingen, just när Red kommit denne – eller denna – på spåret.

Spelkontrollen är lite speciell initialt, men man får bra instruktioner i övningsdelen. När man lärt sig hur kontrollen fungerar är det sedan bara att sätta igång att spela. Red Dead Revolver är varierande till viss del, det är olika typer av spelande. Ibland sitter man fast och skjuter i 360 grader på attackarande fienden. Ibland smyger man och ska röra sig ljudlöst, ibland skjuter man som en galning och ibland ska man dra mot en utmanare. Alla delar är inte klockrena, men de ger som sagt en bra variation.

Jag har spelat igenom hela spelet och gillade det mest hela tiden. Det finns svagheter lite här och var, men inga jag inte kan överleva. Det som jag uppfattar som mest negativt är att det var på tok för kort, det tog inte många speltimmar innan jag kommit igenom det. Längs vägen hade jag en angenäm spelupplevelse och hoppas det kommer fler Red Dead Revolver-spel.