7

Resident Evil 2

Text: Burre.

Klassiskt skräckspel konverterat till Gamecube.

Capcom kommer att släppa Resident Evil 4 exklusivt till Nintendo Gamecube och detta för att konsolen lämpar sig bäst för det kommande spelet – så sade i alla fall Shigeru Miyamoto vid en intervju Hype.se närvarade på. Under tiden har Capcom sett till att konvertera Resident Evil, det första spelet, till Gamecube och polera upp det rejält. Efter det kom Resident Evil Zero som berättar hur allt gick till, varför det blev en katastrof i Raccoon City och så vidare. Under tiden vi alla väntar på Resident Evil 4 får vi nu Resident Evil 2 och 3 konverterat också, men då bara rakt av utan förbättringar. Varför? Tja, för att det är enkelt. Lyckligtvis kostar spelen mindre än nya spel – om det nu ursäktar skåpmat.
Handlingen i Resident Evil kretsade som bekant kring ett gammalt kråkslott i utkanterna av staden Raccoon City. Där hade ett biologiskt stridsmedel kallat T-viruset spridit sig bland dem som bodde och arbetade där. T-viruset är ett virus som förvandlar människor till blodtörstande zombies. I spelet Resident Evil 2 så har smittan spridit sig från huset och in i staden och skapat kaos och massdöd som följd. Du spelar rollen som antingen Claire eller Leon två av de få kvarvarande människorna bland de övriga horderna av zombies. Ni stöter ihop med varandra precis i början av spelet men en olycka gör att ni separeras och tvingas att på egen hand kämpa er till säkerhet.
Precis som föregångaren så är Resident Evil 2 ett överlevnadsskräckspel med betoningen på överlevnad. Man börjar med relativt svaga vapen och har spelen igenom begränsad tillgång till ammunition och bandage. Zombies däremot kan vänta runt varje hörn och är seglivade. Det är just detta moment som är själva tjusningen med en spelserie som Resident Evil och det är det som gjort serien så populär. Ovissheten och ensamheten gör att man tvingas vara vaksam och alert spelet igenom. Även om du är ekonomisk och lyckas bunkra upp med en betydande mängd vapen så kan man inte bära med sig allt utan måste varsamt välja sin utrustning. Med jämna mellanrum finns det platser som är säkra och där man kan spara och byta ut sin utrustning, men däremellan är du helt på egen hand.
För att komma vidare i spelen behöver man inte bara lära sig att slåss mot zombies utan man måste även lösa en hel del pussel och leta upp ett gäng olika föremål som kan hjälpa till att lösa pusslen. De olika pusslen följer varandra ganska linjärt och borde inte vara någon större utmaning för en van äventyrsspelare. En blandning av kryptiska ledtrådar och enkel vardagslogik räcker ganska långt för att ge spelaren nog med tips för att lösa problemen.
Grafiken i spelen är som jag nämnt näst intill identisk med originalen. Den enda skillnaden jag kunde urskilja med blotta ögat var en något högre upplösning, i övrigt var allt sig likt. Ljudet är även det av lite sämre kvalitet än vad som är vanligt idag, men ljud åldras inte lika fort som grafik så det håller faktiskt en genomgående god kvalitet fortfarande och musikstyckena i sig är riktigt stämningsfulla – som sig bör. Kontrollen är stel som den alltid varit i serien. En del trivs bra med detta medan andra aldrig vänjer sig och upplever att de får kämpa med kontrollen spelen igenom. Resident Evil 2 har de flesta kontrollegenskaper som Resident Evil har men saknar till exempel så väl möjligheten att göra helomvändningar som undanmanövrar och att gå i trappor.
Om jag skulle ta och avsluta med lite köprekommendationer. Vem ska, handen på hjärtat, köpa ett så gammalt spel? Nja, ytterst få skulle jag nog säga. Har man aldrig spelat något spel i serien är Resident Evil, eller möjligtvis Resident Evil Zero, ett bättre spel att börja med. Har man klarat både Resident Evil och Resident Evil Zero och vill ha mer så är det tveksamt om man ändå ska köpa denna.