6.5

Portal Runner

Text: Silverman.

En stjärnreporter utrustad med pilbåge och leopardskinn, arga pepparkaksgubbar och män från Mars. Portal Runner är ett spel där fantasin flödar fritt – men är det roligt? Fragzone har testat.

3DO har genom åren blivit rejält utskällda i media, främst då för deras Army Men-serie som har dykt upp i oräkneliga utgåvor på diverse format. Resultatet av denna snabba fortplantningsprocess har blivit slarviga spel med taskig kontroll och hafsig grafik (några har faktiskt varit bra/Red). Nu har dock 3DO tagit sig i kragen och har verkligen ansträngt sig för att få Portal Runner att bli ett bra spel.

Portal Runner, namnet till trots, har dock sina rötter i Army Men-spelen och vi får i spelet träffa Sarge och många andra bekanta. Spelet fokuserar dock på Vikki, en journalist som arbetar på Green Army News och som fångas i en annan dimension av den onda Brigitte Bleu som vill lägga vantarna på Sarge – Vikkis pojkvän. Det är nu upp till Vikki att ta sig ur dimensionen genom en mängd portaler som tar henne genom flera olika världar.

Det är också här som spelets styrka ligger. De olika världarna är väldigt fantasifulla och består av de mest skilda miljöer, som exempelvis gigantiska schackbräden, förhistoriska landskap, futuristiska landskap och pepparkakshus. Spelet i sig är plattformsbaserat och spelarens uppgift är för det mesta att hoppa, springa och skjuta sig igenom banorna för att hitta nycklar och utgångar. En bit in i spelet får Vikki dessutom sällskap av lejonet Leo som spelaren kan kontrollera. Man kan då välja att antingen styra Leo eller Vikki, eller låta Vikki rida på Leos rygg, vilket är ett både finurligt och roligt sätt att skapa variation i spelet.

Så långt allt väl men man ska heller inte bortse ifrån spelets svagheter. Grafiken är en av dem. Miljöerna är förvisso färgglada men skulle lika gärna kunnat passera som ett riktigt snyggt spel på Playstation och lite mer än så tycker jag nog att man kan kräva av ett Playstation 2-spel. Tilläggas bör dock att grafiken är ett fall framåt i jämförelse med de tidigare Army Men-spelen. Figurernas animationer ser dessvärrre inte heller speciellt imponerande ut och även kameran ställer till med bekymmer ibland, främst när det gäller att bedöma avstånd vid hopp, vilket leder till att man ofta missar även väldigt enkla hopp mellan plattformar.

Jobbigast är ändå kontrollen som närmast påminner om Tomb Raider-spelen och som inte riktigt passar den här typen av spel. Bara att vända på Vikki tar runt tre sekunder och på den tiden hinner både två och tre fiendeskott träffa henne i ryggen. Frustration är bara förnamnet.

Ändå tycker jag att 3DO är på rätt väg. Portal Runner sprudlar av fantasi och man märker att det funnits en vilja att göra något roligt. Dessvärre faller mycket av detta på grund av den dåliga kontrollen. För att sammanfatta kan jag ändå säga att jag hoppas på ännu större ansträngningar från 3DO i framtiden och även om Portal Runner kanske inte är värt 600 kronor så kan det ändå vara värt att hyra över en helg.