8.5

Pikmin 2

Inspirerad av sin trädgård tänkte Shieguru Miyamoto fram Pikmin – nu är uppföljaren här.

Shigeru Miyamotos levande växtfigurer får nytt sällskap i uppföljaren till förra årets konstigaste Gamecube-spel. Pikmin 2 är här.
Det första Pikmin anser jag fortfarande vara ett av de bästa Gamecube-spelen och Pikmin 2 är allt det första spelet var och mycket mer därtill. Det förbättrar så gott som allt man skulle kunna tänka sig utan att förändra det innovativa och älskvärda konceptet särskilt mycket. Förutom det första Pikmin så finns det inget annat spel som liknar det här på något format och om du gillade det första kommer du tveklöst att gilla det här också.
Pikmin 2 är ett spel i sann Nintendo-anda, det är charmigt och färgglatt. Det har annorlunda, genomtänkt och underhållande spelkänsla samt att det passar för både killar och tjejer i alla åldrar. Pikminspelen går ut på att styra en liten astronaut som utforskar vackra och spännande miljöer och tar hjälp av en typ av varelse som heter Pikmin. Dessa är väldigt hjälpsamma och går att ge order som att attackera fiender, bära föremål, bygga broar och slå sönder hinder.
Grafiken i Pikmin 2 liknar den i förra spelet väldigt mycket, fast denna gång är miljöerna lite mer detaljerade och varierade. Ljudet och musiken är även mycket likt den i förra spelet men varför ändra på något som fungerar alldeles utmärkt. Rösterna till spelets Pikmin är bedårande och efter jag hörde min Pikmin-armé – eller jag skulle hellre kalla dem Pikmin-familj – sjunga så blev jag riktigt ledsen när jag såg några av dem mosas av en jättelarv och deras små själar stiga mot himlen.
Spelets handling börjar precis där det förra slutade. Huvudrollen Olimar har nu återvänt till sin hemplanet efter att varelserna Pikmin hjälpt honom hitta alla de borttappade delarna till hans kraschade rymdskepp. Företaget han arbetar åt har under hans frånvaro gått i konkurs och ligger i skuld upp över öronen. De upptäcker att planeten från förra spelet var fylld med värdefulla föremål som han nu får i uppdrag att återvända till för att finna dessa skatter och på så sätt kunna betala företagets skuld. Till sin hjälp får han denna gång en ny figur vid namn Louie. Namnen Olimar och Louie påminner som de flesta ser kraftigt om Mario och Luigi och detta är inte det enda associationsskämtet som finns med i spelet, en av de skatter man hittar i spelet är till exempel ett gammalt Game and Watch-spel.
Den till synes största nyheten i Pikmin 2 är de nya typerna av Pikmins. Förutom de äldre röda, gula och blå får man nu chansen att lära känna lila och vita Pikmins. Alla olika Pikmins har olika färdigheter så som förmågan att kunna simma, stå emot eld, gift eller elektricitet, gräva upp skatter eller bära extra tunga föremål. Det gäller att veta vilken typ av Pikmin som ska användas i rätt situation. Alla Pikmins kan även precis som i förra spelet dricka nektar för att utvecklas från blad till blommor och på så sätt bli snabbare och starkare. Solen går upp och ner i Pikmin 2 med jämna mellanrum och precis som i förra spelet kan man inte vara kvar på planetens yta under nattid då det är för farligt.
Det första spelets jobbigaste aspekt nu lyckligtvis tagits bort, nämligen spelets totala tidsbegränsning. Man kan nu ta hur mycket tid på sig när man spelar spelet och du behöver alltså aldrig att stressa för att klara någon del i spelet. Detta ger Pikmin 2 en lite annorlunda känsla än sin föregångare och för min del känns allt betydligt mer avslappnat och underhållande nu. En annan nyhet i Pikmin 2 är grottor som man hitta lite här och där i spelet. När du är i en av dessa grottor står tiden i spelet stilla så att det inte kan bli natt. Dessa grottor har flera nivåer och det går inte att föda upp nya Pikmins, vilket gör att man måste vara extra noga med de man har när man börjar sitt grottäventyr.
Nytt är även funktionen att göra drycker av speciella bär som man hittar, dessa drycker ger en tillfällig effekt som kan vara extra styrka med mera. I Pikmin 2 kan man även uppgradera rymdskeppet så att man får tillgång till nya hjälpmedel i jakten på skatter. Den sista nyheten som Pikmin 2 erbjuder är flerspelarmöjligheten. Man kan tävla emot en kompis och se vem som klarar banorna i spelet snabbast eller så kan man samarbeta i en av spelets utmaningsbanor.
Pikmin 2 öppnar verkligen upp sig efter några timmars spelande och visar sig vara ett mycket bättre spel än det. Pikmin 2 gör i princip allt jag tycker en riktigt bra uppföljare borde göra. Det tar det förra spelet och förbättrar det mesta precis så mycket så att det känns nytt utan att det blir svåråtkomligt eller obekant. Det är charmigt så som oftast bara Nintendos egna spel brukar vara, det är annorlunda, det är avslappnat, underhållande och lagom utmanande. Har du missat det första Pikmin så är det hög tid att du bekantar dig med dessa underbara små varelser, men även de som spelade genom det första spelet kommer att finna det här spelet som en skön återkomst till Shigerus fantasiträdgård.