6.5

Donkey Konga

Dansmattan är ohotad, men det är rätt kul att trumma till musik också.

Donkey Konga är ett musikspel med allas vår favoritapa i huvudrollen. När man köper spelet får man två ihopsittande digitala bongotrummor med en inbyggd mikrofon på köpet. På spelets skärm rullar det fram symboler som talar om hur du ska spela till musiken för att få bra poäng. Man ska antingen trumma på vänster trumma, höger trumma, båda samtidigt, eller klappa med händerna. Detta är ett mycket enkelt upplägg men det kan bli riktigt avancerat och utmanande på spelets svåraste inställningar. Grafiken är också den mycket enkel och skulle lika gärna kunna ha gjorts på en Nintendo 64. Det kan diskuteras om ett sånt här spel överhuvudtaget behöver någon avancerad och snygg grafik, men det skulle ju aldrig skada.
Musiken i spelet är ganska varierad och det finns en bra mängd olika stycken att välja bland. Donkey Konga innehåller gamla och nya låtar så som Canned Heat och Cosmic Girl av Jamiroquai, I Want You Back med Jackson 5, Cant Hurry Love med The Supremes, Wild Thing, Dancing in September, Lady Marmelade, Zelda Theme, Donkey Kong County Theme, Super Smash Bros Theme och The DK Rap. Desto högre svårighetsgrad man spelar, desto mer måste man trumma och klappa till musiken. Det blir betydligt mer underhållande när man börjar bli bra på spelet och får vara konstant delaktig i musiken och inte bara trumma då och då. Timingen de valt att lägga trumningarna och klappningarna på i låtarna känns dock ofta lite felplacerat och det känns väldigt sällan som man verkligen bidrar till låten och inte bara stör i den. Detta i kombination med att trumman och klappningarnas ofta missanpassade ljudeffekter är spelets största svaghet.
När man spelar Donkey Konga så vinner man guldmynt som man kan använda för att köpa nya minispel, låtar till spelets expertläge samt nya ljudset till trummorna. Dessa ljudset ändrar alltså hur det låter när man trummar eller klappar händerna i låtarna och några exempel på dessa är elgitarr, country, NES, Space, Zelda, hundskäll, piskljud och biljud. Några av dessa ljud är ganska roliga men inte så värst passande rent musikaliskt. Donkey Konga 2 har redan släppts i Japan men jag vet inte om det någonsin släpps i Sverige eller vad som förbättrats. Man kan ju hoppas att det jag klagat på i recensionen har tagits hand om. Ett annat spel som man kommer att kunna använda trummorna till är plattformsspelet Donkey Kong Jungle Beat, vilket kommer släppas inom en snar framtid. Det är även nämnvärt att Donkey Konga går att spela med upp till fyra personer samtidigt vilket säkert är mycket roligare än att spela ensam.
Donkey Konga är inte ett spel man sträckspelar i flera dygn och sedan lägger på hyllan för all framtid, det är snarare typen av spel som man plockar fram och spelar lite när man har en polare, familjemedlemmar eller kanske rent av sin flickvän på besök (Det bör finnas 700 roligare saker att göra om flickvännen är på besök/Red).
Kortfattat så är Donkey Konga ett bra koncept som är slarvigt utfört. Det är ett annorlunda och roligt musikspel som passar alla åldrar och kön men det lever tyvärr inte upp till hela sin potential eller mina höga förväntningar.