7

Perfect Dark Zero

Rares enormt efterlängtade spel skiner som solen men även solen har fläckar som vi alla vet.

Från skaparna av spelklassiker som Goldeneye 007, Banjo Kazooie, Killer Instinct och Donkey Kong Country kommer nu uppföljaren till Nintendo 64-spelet Perfect Dark. Perfect Dark Zero skulle precis som Kameo Elements of Power först släppas på Xbox, men blev försenat många gånger och förflyttades till Xbox 360. Precis som namnet antyder så utspelar sig Perfect Dark Zero innan det första Perfect Dark-spelet och handlar om den kvinnliga agenten Joanna Dark och hennes kamp emot det onda företaget Datadyne.

Perfect Dark Zero påminner en del om sin föregångare på Nintendo 64 samt Bond-spelet till samma konsol som det första Perfect Dark ofta uppfattades som en uppföljare till. Spelet börjar med ett virtuellt träningsuppdrag och fortsätter sedan till en bana där det krävs att man smyger sig fram och håller sig gömd. Dessa smygande delar i spelet känns felplacerade, de är inte alls anpassade till spelsystemet och blir därför onödigt svåra och frustrerande att spela sig igenom.

Jag tycker inte riktigt att spelet börjar imponera varken grafiskt eller spelmässigt förens på den fjärde banan där det bland annat gäller att täcka Joannas pappa Jack med sitt kikarsikte från ett hustak. Perfect Dark Zero utspelar sig i en mängd olika miljöer så som till exempel en nattklubb, ett snötäckt berg, en underjordisk bas och en tropisk djungel. Spelets banor är alla uppdelade så att man kan spela om dem på en av spelets många svårighetsgrader och på de svårare alternativen får man förutom svårare fiender även fler uppdrag på banorna. Dessa uppdrag innebär till exempel att man måste döda vissa fiender, skydda någon, spränga någonting eller att på något sätt ta sig in eller ut någonstans. Alla banor i spelet går att spela tillsammans med en kompis i delad skärm eller genom Xbox Live och i detta spelläge får man ofta separata uppdrag som måste klaras av på skilda håll. Perfect Dark Zero är först och främst ett actionspel och lyckligtvis är det här som det lyckas som bäst.

Kontrollen i spelet är mycket välgjord och innehåller ett par relativt nya funktioner så som möjligheten att ta täckning bakom de flesta föremål i ett tredjemansperspektiv och på så sätt samtidigt ha kvar fiender i siktet. Spelet innehåller även en stor mängd olika sköna och coola vapen som endast kan innehas två i taget och växla mellan eller ha två likadana samtidigt precis som i bland annat Halo 2 med flera. Det finns även användbara tillbehör så som ljuddämpare till olika vapen och värmesökandeglasögon. Perfect Dark Zero innehåller tyvärr ingen sparfunktion under banornas gång utan endast en checkpoint där man kan börja om. Om man dör mot en banas slut måste man oftast spela om nästan hela banan. Det gör spelet ofta väldigt frustrerande men tillför även en stor portion spänning som annars går förlorad när man sparar sitt spel varannan minut.

Grafiken och presentationen i Perfect Dark Zero är mycket bra, men vissa saker verkar vara antingen framstressade och ofärdiga eller bara smaklösa – till exempel spelets många överdrivet glansiga områden. Bäst är spelets stundtals riktigt stora miljöer och alla snygga vapen. Perfect Dark Zero innehåller även ett stort och genomarbetat Xbox Live-läge där man kan spela med upp till 32 mänskliga spelare och 15 datastyrda bots. Några av de många spellägen som finns tillgängliga genom Xbox Live har namnen Deathmatch Killcount, Team Killcount, Capture the Flag, Infection, Sabotage och Onslaught.

Grafiken och musiken är välgjord men ojämn och handlingen i spelet är klumpigt berättad, lite larvig och oengagerande men lyckligtvis så räddas spelet av en hel del underhållande spelkänsla både ensam och genom Xbox Live. För och nackdelarna i Perfect Dark Zero jämnar ut varandra ganska bra så om man gillar genren bör man ge det här spelet en chans.