8

NHL 10

Nu är det höst igen, det kan man säkert se på de spelen som Electronic Arts lanserar. NBA, Fifa och NHL med en uppdaterad siffra. Nu är det höst, för NHL 10 är här.

Som alltid är det bara att dyka in i spelet om man spelat det tidigare. Bekvämt, men också lite tråkigt då det känns mer som en uppdatering än ett nytt spel. Det har i alla fall varit så ett tag, men det blev ändring på det och nu är det tredje året i rad som känslan av uppdatering är mycket begränsad. I år har fokus tydligen hamnat på slagsmål, men också det gruff som leder upp till bråken. Till exempel när spelarna ska upp med handskarna i ansiktet på varandra i varje avblåsning, vilket bara är pinsamt och ofta orsakar idiotiska utvisningar. Men det är en del av sporten och det gör sig därför bra i spelet. Själva slagsmålen är som vanligt urbota tråkiga och när de väl händer blir man mest besviken och vill få dem överstökade.

Det finns ett gäng med ligor att välja mellan, NHL blir den naturliga, men Elitserien, SM-Liiga och AHL med flera finns att välja. När alla val är gjorda glider spelarna fram som på nyspolad is, och allt är både enormt snyggt och spelbart. Ett nytt inslag är sargspelet, där man kan hålla fast en spelare mot sargen – precis som på riktigt. Det här är ett bra inslag som NHL2K hade, men inte lika förfinat – dock var de ljusår tidigare med det hela.

Målvakterna har också begåvats med nya räddningar, och de kan irritera vid tillfälle. Det beror kort och gott om det är ens egen målvakt eller motståndarlagets. Speciellt de som rinner förbi målvaken och han vänder sig om och lyckas klara det i alla fall.

Förutom att det är kul att spela själv, så är det minst dubbelt så kul att spela mot kompisar. Online bjuder också på enormt nöje. Allt som allt är det här ett spel som är ett måste för de som gillar hockey. Köp det.