8.5

NHL 06

I år finns det även en NHL-liga och inte bara ett spel.

Det är den här tiden igen. Den tiden då alla sportspelen släpps. De årliga uppdateringarna och det här året är inget undantag.

NHL 06 har i år en liga bakom sig till skillnad från förra året då det fanns ett spel men ingen NHL-säsong. I år har dessutom själva spelet, det verkliga spelet där borta i USA, fått lite nya regler för att göra det mer publikvänligt. Dessa regler har – självklart – inkluderats i spelet också.

Det så kallade fönstret för övergångar, den perioden där NHL kan göra transfers inför säsongen har flyttats lite längre fram, vilket i sin tur gör att några spelare inte finns med i spelet. Lyckligtvis kan man uppdatera via Xbox Live om man har sådant. I alla fall så sägs det att det är så och det hoppas jag på.

Att skapa en spelare är lika dumt som vanligt. Här kan man smaska på fullt i alla egenskaper och det gör att nummer 71 Gunnar Johansson är en superspelare. Jag måste säga att jag tycker det var bättre som det var för några år sedan, då man fick ett visst antal poäng att distribuera på bästa sätt för att få fram en spelare. 71:a är dominant och en nästan fuskig förstärkning till Anaheim som alltid vinner Stanley Cup i min serie.

Förutom att man kan välja ett lag i NHL att ta till slutspel kan man även välja Elitserien och finska ligan. Men ärligt talat, Brynäs behöver ingen hjälp för att vinna SM-guld.

I tidigare spel har de svenska kommentatorerna bara pratat inför matchen, klämt ur sig några lustiga uttal av bland annat Coyotes och så vidare. Nu har Arne Hegerfors och Anders ”Ankan” Parmström fått förtroendet att kommentera matcherna. Klart att det är kul, men de har inte spelat in lika många ord som de amerikanska kommentatorerna och det blir snabbt enformigt. Jag inte har ett namn, utan bara ett nummer när jag gör mål eller assisterar. Okej, det kanske är egoistiskt, men hur många gånger kan man höra pang på rödbetan innan den står en upp i halsen? Inte så många är mitt svar.

I spelandet har det som sagt kommit in de nya NHL-reglerna, vilket gör att målvakterna krympt lite. De får inte ha på sig sådär överdrivet stora benskydd som tidigare, utan är nu lite mer slimmade. Pucken har fått lite mer liv, inte så att den springer omkring och slänger ur sig snabba kommentarer, utan att den studsar helt oberäkneligt. Man kan skjuta i sargen bakom målvakten så att pucken studsar fram och ger ett ypperligt målpass och så vidare. Det här är nytt för i år, men var en funktion som fanns i det absolut första hockeyspelet till Mega Drive – har många fina minnen över min kompis frustration när jag sköt i sargen, studsade i ryggen på målvakten och in i mål.

Det har även adderats finter och för den som vill stila kan verkligen göra det. Hastighetsökning för snabbskrinnare är mer markant och kan verkligen ge fördelar om man använder det rätt.

NHL 06 är ett mycket bra spel för alla som gillar hockey och jag kan inte göra annat än rekommendera det.