7.5

NBA Street

Electronic Arts lånar lite av Midway och resultatet är NBA Street.

Alla som kommer ihåg storspelet NBA Jam ser genast likheter i Electronic Arts nya basketspel NBA Street. Här är det tre man i varje lag, hårdare tag än i vanlig basket – och mindre glamour.

I NBA Street har spelet förflyttat sig till gatorna och det är också gatans regler som gäller. Man spelar först till 21 – och det finns ingen tidsbegränsning. För att vinna krävs dock att man har två poäng mer än motståndaren, så om det är en jämn match behöver den nödvändigtvis inte ta slut vid 21. Eftersom det inte är en tidsbegränsad match kan man inte maska mot slutet, man måste ju få 21 poäng och man gör ju inga korgar på att kuta runt och passa. Det gör alltså att man måste spela attackbasket och satsa för fullt – det gör din motståndare.

Nu räcker det inte med att bara ha ett bra anfall, man måste ha ett minst lika bra försvar – annars kan matchen fortsätta i oändlighet eftersom man måste vinna med två poäng. Då det är lite mindre regler, man kan alltså göra lite fulare saker, är det bara att sopa på motståndarna för att försvara. Gör man det allt för bryskt får man dock en foul emot sig.

När man spelar samlar man även ihop bonuspoäng – vilka inte har något att göra med ställningen i matchen. Bonuspoängen får man genom att dribbla och göra mål. Desto bättre och mer avancerade spel, ju mer poäng får man ihop. En Alley-oop, det vill säga när man passar bollen till en spelare som hoppat upp mot korgen och sedan tar bollen i luften och dunkar, ger till exempel 5000 poäng. Dessa poäng kan man sedan använda för att göra sina skapade spelare bättre.

När – eller om – man vinner en match får man välja på spelare från motståndarlaget, eller så kan man ta extra poäng. Det sista är roligare, då man kan göra sin spelare bättre. När man skapar sin spelare brukar man ju utgå från sig själv. I basketspel är ju det inte lika kul som i andra sportspel – man är ju inte över 2 meter allt som oftast. När man skapat sig själv tenderar man att bli en liten spelare som kutar runt likt en 7-åring bland seniorerna.

Till skillnad från NBA Jam, som man kan lära sig spela och mästra på runt 2 minuter, kräver NBA Street faktiskt mycket längre tid innan man kan spelet – på gott och ont. Spelet har det klassiska arkadpartyspel-konceptet, men om en nybörjare möter en som spelet ett gäng med matcher kommer den första inte att ha en sportslig chans. Det är lite för mycket taktik och så är spelkontrollen inte den lättaste. Det tog nog i alla fall runt en fem matcher innan jag tyckte att jag hade 100 procent koll på vad jag gjorde. Klart man kan trycka lite som man känner och tursamt få in lite poäng – men det räcker inte om man har tänkt lämna planen som en vinnare.

Basketplanerna är varierade, man kan spela på allt ifrån Maimis South Beach – där Will Smith åker runt i videon till Miami – till en vintrig plan i Boston. I South Beach ser man de amerikanska bilarna åka förbi i bakgrunden och de klassiska nattklubbarna över gatan. När man ser åt andra hållet – där vattnet ligger – ser man ett jättelikt kryssningsfartyg. Är man i ett Ghettoliknande kvarter ser man skräp som blåser förbi och så vidare. Vad jag försöker förmedla är att spelet har en skön atmosfär.

Grafiken är snygg, även om det inte är någon grafikorgie. Spelarna rör sig smidigt och vissa av dem – som man känner till från NBA – känner man igen på deras karaktäristiska stil. Till exempel ser man att det är Shaq när han springer. Ljudet håller också en bra klass. Eftersom det är ett arkadspel och det är avsett för den amerikanska marknaden är det ett amerikanskt upplägg. Kommentatorn skriker nästan ut vad som händer på planen och säger en del Amerika-typiska fraser.

NBA Street har placerats under Electronic Arts nya label – EA Big. Där är tanken att alla overkliga sportspel ska hamna. Varför NBA Street hamnat där och inte under EA Sport tycker jag är lite lustigt, för det är inte mycket som är jätteoverkligt här – om man borser från vissa av spelarna – och om man gillar basket som sport är sannolikheten att man gillar NBA Street rätt hög. Det är inte ett arkadspel på samma nivå som NBA Jam, det är mer av en arkadsimulator.

NBA Street är ett smart spel som tyvärr hamnar lite mellan enkelt arkad och vanligt sportspel. Det kan medföra att många missar spelet. Söker du ett fartfyllt sportspel, då är NBA Street spelet för dig. Eftersom man får massor av belöningar, i form av nya karaktärer och massor av fusk, håller spelet dessutom relativt länge.