8

Moto GP 3: Ultimate Racing Technology

Nu har du chansen att utmana Rossi och de andra i Moto GP-serien utan att riskera livet.

Det finns få racing-titlar som kittlar fartkänslan på samma sätt som Moto GP-serien. Visst finns det spel som innehåller samma förödande hastigheter, men man känner sig inte lika utsatt i dessa. Kanske har det med att göra att man faktiskt sitter så oskyddad på en motorcykel där endast ett tunnt skinnställ är det som skyddar dig ifrån ditt livs skrubbsår. En vurpa i dessa hastigheter vill man inte ens tänka på och lyckligtvis är detta bara ett tv-spel, för vurpor gör man titt som tätt i jakten på ledarpositionen.

Vi som redan är bekanta med del ett och två i spelserien vet att stor vikt har lagts vid realism i balans med spelbarhet. Att köra en motorcykel i dessa hastigheter måste vara långt ifrån enkelt och att försöka överföra detta till styrning med en handkontroll, likaså. Utvecklarna Climax har dock lyckats utmärkt med att skapa den rätta känslan och svårighetsgraden i Moto GP och även om det tar lite tid att få in den rätta ”knycken”, som farbror melker skulle ha sagt, sitter den där efter lite träning. Del tre i serien är inget undantag och när man väl har lärt sig grunderna sitter dessa i ryggmärgen och gör upplevelsen njutbar på ett sätt som få andra racingtitlar kan matcha. En sak som jag dock upplever som en smula annorlunda med senaste upplagan är att man faktiskt måste bromsa mer denna veva. Det känns som om bandesignen har blivit lite tuffare på en del ställen, vilket gör att racingen blir intensivare och mer krävande.

Huvudfokus i Moto GP-spelen har hela tiden varit Grand Prix-serien i karriärsläget och även i del tre drar spelaren på sig skinnstället och utmanar resten av världseliten där allting är licensierat från åkare, motorcyklar till platserna man tävlar på. Innan man antar utmaningen måste man dock skapa en spelarprofil. Detta utförs på samma sätt som i många andra racing-spel, men en aning mer utförligt. Man kan välja mellan olika motorcyklar, skinnställ, hjälmar och till och med skapa egna emblem och loggor. Möjligheterna här påminner en hel del om de i Forza Motorsport och stor vikt har lagts vid att låta spelaren kunna skapa unika profiler. Spelaren kan utöver detta köpa nya delar och uppgraderingar till sin motorcykel, finjustera och testa dessa för den optimala konfigurationen. När man väl har startat sin karriär, vinner man poäng för placering och penningsummor i relation till denna, men man samlar även på sig vad som skulle kunna kallas för erfarenhetspoäng. Dessa poäng kan sedan fördelas efter eget tycke på sånt som kurvtagning, hastighet och inbromsningar. Spelaren kan alltså välja vad han tycker är viktigast att satsa på, en jämnare åkare utan större svagheter men utan något riktigt ess i rockärmen, eller kanske precis tvärtom.

Svårighetsgraden i Moto GP 3 upplever jag som balanserad. Det är riktigt enkelt på den lättaste nivån, till riktigt svårt på den svåraste, precis som det skall vara. Det finns dessutom fyra svårighetsnivåer, så det bör finnas en lagom balans för så väl nybörjare som proffs. Den svåraste är låst initialt och måste låsas upp genom talangfullt körande.

Den största nyheten i denna upplaga av Moto GP, finns att finna i något som kallas för ”Extreme Mode”. Detta karriärsläge är helt nytt för serien och kan enklast beskrivas som en mer arkadbaserad racing i motsats till Grand Prix-delen. Det handlar fortfarande om att korsa mållinjen först, men i en helt annan typ av omgivning. Tävlingarna sker nämligen i städer och längs slingrande vägar på landsbyggden. Denna typ av racing känns om möjligt ännu snabbare, då perspektivet har ändrats från banracingens vidsträckta fält till närliggande hus och branta kustklippor. Här kan spelaren testa sina kunskaper i tre olika klasser av motorcyklar och på 16 banor med stor variation. Jag upplever denna nya del av Moto GP som en vitamininjektion till en redan välmående patient. Spelserien står med andra ord inte och faller med denna typ av förnyelse, men det skadar inte med lite nya infallsvinklar, särskilt inte när de är så roliga som extreme mode verkligen är. Tror att de som kanske inte upplever den mer simulator-baserade delen av Moto GP som rolig, kan köpa spelet enbart för denna mer lättsamma del av spelet och få ut mycket nöje för pengarna.

Förutom ett omfattande karriärsläge för de icke uppkopplade, har Moto GP 3 givetvis stöd för Xbox Live. Spelet kan hantera upp till 16 spelare samtidigt i Grand Prix-läget och så många som 10 i Extreme Mode. Precis som i andra Xbox Live-titlar innehåller Moto GP 3 ett rankingsystem för att matcha motståndare mot varandra. Denna ranking bygger spelaren på både när han spelare ensam och mot andra på nätet. Utöver detta finns möjligheten att bara snabbt hoppa in i ett spel oavsett ranking. Spelet har också stöd för resultatlistor med de snabbaste tiderna, så vill man ge sig på att bara slå tider på vissa banor går detta utmärkt.

Grafiken är precis lika slipad som i förlagorna och bilduppdateringen jämn och snabb för det mesta. Det finns inte mycket att klaga på när det gäller ljudbilden heller. Det skulle vara musiken i sådant fall, men då spelet har stöd för egna musiklistor blir temperaturen på kritiken lite svalare.

Att påstå att Moto GP 3 är en polerad titel utan större fel är verkligen ingen överdrift. Här har utvecklarna tagit sig tid att varsamt hantera varje beståndsdel av spelet och resultatet är stundtals enastående. Detta är utan tvekan en av de mest kompletta och gedigna racingtitlar som finns till Xbox med ett djupt karriärsläge både för de som enbart vill spela ensamma eller ta upp kampen över Xbox Live.