7.5

Destroy All Humans!

THQ:s nya Xbox-spel ger dig chansen att hoppa på människor i jakten på DNA.

Destroy All Humans är ett humororienterat actionspel i sci-fi-miljö. Spelets tema påminner kraftigt om filmen Mars Attacks som jag personligen verkar tycka mer om än de flesta. Spelet utspelar sig i USA under 50-talet och du antar rollen som Krypto, en liten grå rymdvarelse av rasen Furon med stort huvud och vassa tänder. Kryptos röst låter skrämmande lik skådespelaren Jack Nicholson och han har fått i uppdrag att samla mänskligt DNA för att försöka förhindra hans egna utdöende ras.

Spelets grundläggande uppbyggnad påminner en hel del om den i Grand Theft Auto-spelen på så sätt att man får diverse uppdrag som sedan måste klaras av genom att utforska relativt stora kartor där det kan hända många olika saker. Det gäller ofta att inte dra till sig för mycket uppmärksamhet för då kommer polisen, militären eller Men in Black. Man kan förklä sig som en människa eller bara hålla sig undan för att lyckas med detta, men även om man blir upptäckt är det ofta lätt att skjuta ihjäl alla och på så sätt komma undan. För att ”förgöra alla människor” har man tillgång till flera riktigt coola vapen så som ett elektrisktgevär med namnet Zap-O-Matic, en Anal Probe och en Disintegrator Ray som förintar folk på nolltid. Man har även en tankekraft som gör att man kan lyfta saker så som människor, kossor eller bilar för att sedan använda dem som vapen. Detta görs på ett mycket snyggt och underhållande sätt då spelet har en ovanligt välgjord fysikmotor. Alla krafter och vapen man har i spelet går att uppgradera för att bli mer effektiva.

För att hålla sig vid liv har man en sköld som laddas upp när man är säker precis som i Halo-spelen. Man har en jetpack som gör att man till exempel kan flyga upp på hustak för att få ett strategiskt övertag. Destroy All Humans spelas i tredjepersonsperspektiv men kontrollen fungerar precis som i de flesta förstapersonsspel och det fungerar utmärkt.

Ofta dyker det upp uppdrag som kräver lite mer list och planering för att klaras av och här använder man sina telepatiska kunskaper för att läsa folks tankar. Det finns ett ganska stort urval av tankar att läsa och många av dem är både roliga och fyndiga så som när man läser kossornas tankar. Man kan även hypnotisera folk för att få dem att göra saker så som att somna, dansa som en kyckling för att dra till sig uppmärksamhet eller för att få dem att följa med någonstans. Spelet utspelar sig mest i små städer på landet men även vid militärbaser, poolpartyn, nöjesfält och annat. Vid flera tillfällen i spelet får man även flyga tefat och skapa riktigt mycket kaos i städerna.

Grafiken i Destroy All Humans är trots sin sporadiska ojämnhet väldigt välgjord. Spelet har många riktigt snygga effekter och har en väldigt annorlunda stämning som gör att den annars ganska plagierade spelkänslan känns relativt nyskapande och fräsch. Musiken och ljuden i spelet är väldigt passande och rösterna är allt ifrån godkända till riktigt bra. Spelet innehåller många extrabanor och upplåsbara hemligheter samt en roliga film om hur spelet gjordes, men det innehåller inget flerspelarläge vilket är lite synd.

Destroy All Humans är ett bra spel som innehåller mängder av action och humor men det utnyttjar inte sin potential till max och det hade kunnat vara betydligt bättre på flera punkter.