7.5

Midnight Club 3: DUB Edition

Förbered dig för en kotförskjutning och tunnelseende – i Midnight Club 3 skulle till och med Luke Sywalker ha svårt att lita på kraften.

Det blir bara hetare och hetare med stylade bilar. Fast and the Furious-filmarna öppnade dörren och MTV:s Pimp My Ride hjälper också till. Det kommer, som ni alla känner till, allt fler spel baserade på upphottade bilar och här är ännu ett – Midnight Club 3: DUB Edition från Rockstar San Diego.

Spelet börjar just i San Diego är en latinamerikansk bilbyggare hjälper spelaren att skapa bilen som alla kommer att dregla när de ser. För att bygga den krävs dock några vinster under bältet för att tjäna in pengar att köpa delar för. Personligen har jag några chips för mycket under bältet och det kommer att göra sig påmint på Hawaii. Nog om det. Med pengarna kan man göra det mesta med bilen, trimma, byta fälgar, måla, styla, köpa större bromsar eller kanske lite nitro. Mina bilar är gula med neongröna lampor under, även rutorna är gröna och på några av dem har jag målat fälgarna gula också. Lite overkill – men i alla fall. Sedan har jag självklart personliga nummerskyltar som säger HYPE*SE, stjärnan för det inte finns någon punkt. Texten på framrutan säger Gunner och på bakrutan står det bye bye eller kiss this.

Det hela går ut på att köra snabbt och vinna tävlingar. Gör man det kan man vinna bilar och styla dem med vinstsummorna. Bilarna går enormt snabbt och även om hastigheterna inte når dem i Burnout 3 är det inte långt därifrån. Ligger man bakom en annan tävlande bil laddas nitron upp och när man trycker ner en knapp flyger man fram. Bilarnas kontroll är inte baserade på realism utan på ren arkadglädje. Man kan ta kurvorna på fyrhjulsställ och köra genom byggnader med mera. Vägarna man kör är allt som oftast upp till spelaren, men det finns alltid en kortaste väg eller ibland den smartaste. En kortare sträcka med skarpa kurvor kan vara långsammare än en längre väg till målet.

Midnight Club 3 innehåller flera varianter av racing så som på bana och genom de tättrafikerade städerna i spelet. Det finns många olika bilar och banor, det är snyggt och musiken kan man inte klaga på. Bara en sådan sak som att Rock is Dead med Marilyn Manson finns med bådar om kvalitet. Är du lite mindre hård i din musiksmak finns andra kända artister med mindre gitarrer att ratta till.

Gillar du snabba arkadbilspel och att styla din kärra tills du får näsblod, då är Midnight Club 3: DUB Edition ett spel för dig.