Metroid: Samus Returns
8

Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns blev resultatet då Nintendo bestämde sig för att göra en till Metroid remake. Det är ett totalrenoverat Metroid II: Return of Samus som berättar historien då Samus fick uppdraget att åka till artens hemplanet SR388 för att utrota dem. Detta för att de anses för kraftfulla och risken att deras destruktiva förmågor hamnar i fel händer för stor.

Metroid II släpptes ursprungligen till Game Boy 1991 och är utan tvekan det svåraste spelet i serien att gå tillbaka till. Dess fyra nyanser av grönbrunt och inzoomade perspektiv ger spelaren ingen direkt upptäckarglöd efter den mycket sparsamma miljövariationen. Det har i decennier klämts mellan klassikern som startade allt (tillsammans med sin remake) och det lovprisade, onåbara Super Metroid. Men nu är det tvåans tid att skina, Samus har kommit tillbaka.

Metroid: Samus Returns är ett klassiskt, tvådimensionellt plattformsäventyr numera fullt renderat i 3D. Samus animationer är välgjorda, hennes smidiga rörelsemönster översätts mycket väl. Miljöerna är varierade, musiken likaså. Att höra omtolkad musik från originalet känns väldigt fräscht, även om spelet också återvinner musik som vi hört i många andra spel i serien.

Vad som istället är helt nytt är Samus uppercut, en manöver som – ifall den görs med perfekt tajming – lämnar fiender försvarslösa några sekunder. Det inkluderar även bossarna i spelet, alltså Metroids i sina olika evolutionsstadier. Lyckas man med en sådan bedrift att knocka en Metroid belönar spelet det med en särskilt cinematisk kameravinkel, det hela är minst sagt tillfredsställande.

I övrigt belönas utforskande med större missilförråd, nya förmågor och vapen samt uppgraderingar till dräkten. En karta finns nu till hands, som nu också tillåter enklare anteckningar. Att leta igenom varje skrymsle av SR388 har aldrig varit enklare.

Världen utökas när antalet Metroids är utrotade för ett visst område. Det har förtydligats i denna remake, men utförandet är fortfarande ett exempel på klumpig speldesign. Värre är det när Metroids programmerats att fly undan till ett annat rum för att avsluta striden någon annanstans, ibland räcker det inte ens med två rum. Ett billigt sätt att förlänga strider som känns repetitiva redan halvvägs genom spelet.

Metroid II förtjänade denna remake, det är en undangömd guldklimp i Nintendos historia. Metroid: Samus Returns gör det mycket enklare att ta del av äventyret som gav Samus hennes speciella koppling med Metroids.