9

Metroid Prime

Text: Burre.

Världens första spelhjältinna är tillbaka efter åtta års väntan och den här gången syns hon i full 3D.

När grafikdemonstrationerna för Nintendos Gamecube visades för första gången var det den otroligt korta filmen på rymdhjältinnan Samus Aran som fick mest applåder. Rykten startade, var det här ett tecken på att det äntligen skulle komma en ny del i Metroid-serien undrade många. När Nintendo sedan utannonserade att de övergett ansvaret av den nya Metroid-spelet till andrapartstillverkarna Retro Studios var det säkert många som blev oroliga – jag var en av dem. Shigeru Miyamoto, det vill säga Nintendos spelguru, har dock inte lämnat ifrån sig spelet rakt av, utan har haft full insyn och om han inte har pekat med hela handen har han i alla fall styrt projektet i den riktningen han önskat. Nu när jag har spelet Metroid Prime kan jag sannerligen pusta ut och meddela att de inte bara gjort ett bra jobb med att bibehålla Metroid-seriens sanna anda, utan de har även gått flera extra mil och skapat ett rent mästerverk som lever upp till alla mina enorma förväntningar. Metroid Prime återskapar den fantasi jag alltid haft om hur världen skulle se ut inifrån visiret på världens coolaste spelhjältinna.
Metroid Prime utspelar sig precis som namnet antyder innan alla de andra Metroid-spelen. Det är alltså en så kallad ”prequel”, precis som Resident Evil Zero och StarWars Episode 1, och det lustiga är att spelets story påminner lite om en blandning mellan just dessa två. Äventyret börjar med att Samus Aran får en nödsignal från en övergiven rymdstation och landar för att undersöka situationen. På rymdstationen visar det sig att rymdpirater har utfört förödande experiment på parasiter och andra rymdvarelser från den mystiska planeten Talon IV, dit hon sedan beger sig i jakt på ett flygödleliknande rymdmonster.
Grafiken i Metroid Prime är riktigt genomarbetad med detaljerade miljöer, silkesmjuk bilduppdatering, imponerande ljuseffekter och en enorm närvarokänsla genom hela spelet. Det är helt klart ett av de snyggaste och mest stilfulla spel som någonsin gjorts. Ljudeffekter och musik är i perfekt harmoni med den fantastiska grafiken och har man ett dyrt Surround sound-system så får man äntligen riktig nytta av det. Flera ljudeffekter och musikstycken känns igen från de gamla Metroid-spelen och ger mig såna underbara barndomsminnen att jag får tårar i ögonen. Kontrollen blir man lite småyr av i början då den inte riktigt är som i de flesta andra förstapersonsspel, men sen är inte det här något ordinärt spel i genren heller. Efter lite övning inser man att kontrollen passar spelets ändamål utmärkt. Många av spelets vapen och färdigheter känns igen för alla er som spelat någon av de äldre delarna i serien, till exempel den laddningsbara laserkanonen och funktionen för Samus att förvandla sig till en boll för att sedan rulla igenom små områden och släppa bomber med mera.

Många av seriens välkända fiender är också tillbaka som till exempel de målsökande Shriekbats och de väggfästande och spikklädda Zoomers. Allt som är någorlunda intressant i spelets omgivning går att undersöka med det speciella ”Scan-visor” som Samus har i sin hjälm och med det få fram information och användbara tips. Det skapar också en mer trovärdig och realistisk spelupplevelse då man snart märker logiken bakom den främmande planetens ekosystem och varför sina fiender ser ut och beter sig som de gör. Spelet är inte heller uppdelat i banor eller särskilt raka vägar att ta sig igenom, det låter dig själv välja i vilken ordning du vill ta saker och ger en enorm frihet till utforskning och studerande av planeten Talon IV. Som ni kanske redan märkt är Metroid Prime inget vanligt skjuta-skjutaspel utan lyckas blanda äventyrsgenren med förstapersonsgenren på ett utomordentligt och annorlunda sätt, vilket inte kan förklaras på något bättre sätt än Super Metroid i tre dimensioner och på anabola steroider. Har du köpt och klarat igenom Gameboy Advance-spelet Metroid Fusion kan du koppla ihop det med Metroid Prime och då även få det alldra första Metroid-spelet i perfekt konvertering helt utan extra kostnad. Det enda lilla klagomål jag kan komma på är att Retro Studios kunde ha slängt in ett flerspelarläge för att öka livslängden på spelet.
Metroid-serien har funnits i nästan 20-år och trots sin enorma försäljningssuccé och att det kritikerrosats har det ändå bara släppts ett fåtal Metroid-titlar. Har Nintendo underskattat rymdhjältinnan Samus Arans marknadsvärde? Eller vill de bara bibehålla Metroid-seriens integritet på samma sätt som George Lucas gjort med hans lilla sciencefictionäventyr. Är det kanske på grund av just det som spelen blivit så otroligt populära och blivit kultförklarade av spelare världen över? Eller är det på grund av att varje ny del i serien revolutionerat spelindustrin med spelkänsla och grafik utöver allt annat? Jag är inte helt säker vad det korrekta svaret är, men jag är säker på att Metroid Prime inte kommer att göra någon besviken. Har du inte köpt någon Gamecube än har du äntligen fått din stora anledning att göra det.