8.5

Metroid Prime 2: Echoes

Hjältinnan Samus Aran är tillbaka i sitt andra äventyr på Nintendo Gamecube.

Allt började för 17 år sedan då Nintendos speldesigner Gumpei Yokoi fick i uppdrag att skapa ett spel till en mer vuxen målgrupp. Det nyskapande, utmanande, snygga och framförallt underhållande NES-spelet han gav liv till fick namnet Metroid. Ett namn jag aldrig skulle glömma. Metroid är döpt efter spelets mest prominenta fiende, en flygande rymdhjärna med kraften att suga livskraften ur sitt byte. Spelets hjälte hade en mystisk heltäckande rymddräkt och spekulationerna om vem eller vad som gömde sig under den var många. Efter man klarade spelet så visade det sig vara en hjältinna vid namn Samus Aran. Den tuffaste spelhjältinnan någonsin enligt mig. Det har släppts Metroid-spel till NES, Super Nintendo, Gameboy, Gameboy Advance och snart kommer ett vid namn Metroid Prime Hunters till Nintendo DS. Spelet jag har spenderat många timmar med nu är det andra i serien till Gamecube och det heter Metroid Prime 2: Echoes.
Grundaren till Metroid dog i en tragisk bilolycka för några år sedan, vilket gjorde att när tiden kom för en ny del i serien så fick andrapartsutvecklarna Retro Studios det utmanande uppdraget att förnya Metroid. Resultatet blev det fenomenala Metroid Prime och nu är den efterlängtade uppföljaren här – äntligen. Metroid Prime 2 börjar med att prisjägaren Samus landar på en planet vid namn Aether. Hon är där för att undersöka försvinnandet av en grupp rymdsoldater men hennes uppdrag ändras hastigt då hon får kontakt med en ras kallad Luminoth. Luminoth ligger i underläge i ett krig mot en ond ras kallad Ing, som härstammar från en mörk dimension som spelaren senare kommer att få tillbringa mycket tid i. Dessa varelser dyker då och då även upp i den vanliga ljusa dimensionen och fördärvar diverse varelser med deras mörka krafter för att göra dem onda. Metroid Prime 2 innehåller även en mystisk och mörk kopia av Samus som påminner lite om SA-X från Metroid Fusion till Gameboy Advance. Man träffar även på rymdpiraterna, vilka vid det här laget blivit något av en ärkefiende för Samus. Handlingen har alltså ingen större koppling till de tidigare delarna i serien och det är inget krav att man spelat tidigare spel – även om jag starkt rekommenderar att göra det då det är ypperliga spelupplevelser.
Metroid Prime 2 är ett förstapersonsspel, men det är inte som något annat spel i genren – frånsett sin föregångare givetvis. Det blandar äventyr, rollspel och även plattformsspel med skjutgenren på ett exceptionellt sätt. Spelets kontrollsystem är även det mycket annorlunda och det fungerar utmärkt till spelsystemet. Grafiken i spelet är mycket detaljerad och skarp, men framförallt så lyckas den skapa en enormt intressant och spännande atmosfär. Genom att ställa om sitt visir kan man skanna det mesta i sin omgivning och på så sätt få mer eller mindre viktig information om föremålen eller varelserna och detta bidrar mycket till att skapa en trovärdig spelvärld. Ljuden och musiken i spelet är även de mycket välgjorda. De som spelat de tidigare delarna i Metroid-serien kommer känna igen många ljudeffekter och musikstycken. Metroid Prime 2 innehåller även ett smått ogenomtänkt flerspelarläge som mer känns som ett litet bonusinslag och bör alltså inte vara din motivering till att inhandla spelet.
De tidigare delarna i Metroid-serien har alla släppts med många års mellanrum och har därav alla varit betydligt mer nyskapande och förbättrade gent emot sin föregångare än vad Metroid Prime 2 är. Detta är spelets största svaghet. Ni får ursäkta den oundvikliga ordvitsen, men spelet känns ibland som ett eko av sin föregångare. Man känner med andra ord igen många av spelets egenskaper lite för mycket och trots att spelet inte känns ofärdigt eller stressat kan jag inte hjälpa att tänka att spelet skulle blivit ännu bättre med lite mer utvecklingstid. Förväxla dock inte detta uttalande med något missnöje av spelet från min sida. Jag är mycket glad att få återvända till Samus spännand universum utan att vänta allt för länge denna gång.
Alla spel i Metroid-serien har hållit enormt hög standard och Metroid Prime 2: Echoes är sannerligen inget undantag. Det här är ett mycket välgjort spel som fans av serien kommer älska, men det är även ett utmärkt val för de som gillar förstapersonsspel och aldrig tidigare spelat ett Metroid-spel.